Agriculture in Iran

Agriculture in Iran

Engineer hussein Tahmasebi
Agriculture in Iran

Agriculture in Iran

Engineer hussein Tahmasebi

آشنایی با روشهای کاشت و نگهداری از گیاهان باغچه ای

یکی از کارهایی که با فرارسیدن بهار مرسوم است ، کشت و کار انواع گلهای بهاری است . برای این منظور باید دسته ای از گیاهان را که مقاوم به یخبندان هستند و سرما را بخوبی تحمل می کنند

، انتخاب نمایید. همچنین باید دقت کنید خاک باغچه شما به قدر کافی حاصلخیز باشد ؛ اما اگر این حاصلخیزی خیلی زیاد باشد سبب می شود در رشد رویش گیاه زیاد شده و گیاه علفی شود و گل ندهد. در ابتدا خاک سطحی را با شن کش خوب به هم زنید تا به ذرات ریز تبدیل شود. سپس بذرها را به طور پراکنده در سطح خاک بکارید و پس از این که نشائها به حد کافی رشد کردند آنها را جا به جا کنید و در زمین اصلی بکارید. وقتی این نشائها به گل رفتند باید به طور مداوم گلهای خراب را حذف کنید و از به بذر رفتن گیاه جلوگیری به عمل آورید. بهترین نشائها آنهایی هستند که 2یا 3برگ حقیقی داشته باشند. وقتی نشائ به ارتفاعی در حدود 5تا 8سانتی متر برسد، کیفیت آن تنزل خواهد کرد در نتیجه نشائ دچار کمبود غذایی می شود. وقتی می خواهید نشائها را جا به جا کنید، سعی نمایید در معرض نور مستقیم قرار نگیرند ؛ چون ریشه ها حساس هستند و بزودی از میان می روند. پس از انتقال نشائ باید آبیاری صورت گیرد و برای مدت 24ساعت آنها را از استرس رطوبتی حفظ کنید، یعنی به آنها سایه اضطراری بدهید یا چندین مرتبه در روز آنها را با آب غبارپاشی کنید تا از خطر پژمردگی حفظ شوند. در زیر تعدادی از گیاهانی که می توانید در این فصل در فضای باز بکارید به طور خلاصه گفته می شود. همیشه بهار
نام علمی : Calendnla officinalis
تیره : Asteoaceae

گیاه همیشه بهار با گلهایی درشت و رنگهای زرد و نارنجی برای تزیین باغچه های بهاری شما بسیار مناسب است . این گیاه براحتی از طریق بذر تکثیر می شود. اگر منطقه سکونت شما آب و هوایی معتدل دارد، بهتر است در مهرماه بذر همیشه بهار را بکارید و در غیر این صورت اگر در منطقه ای سرد ساکن هستید اوایل بهار این کار را انجام دهید ؛ البته اگر در بهار گیاه را بکارید گلهای کوچکتری را به شما خواهد داد. برحسب زمان کاشت بذر و آب و هوای منطقه گیاهان از اواخر زمستان تا بهار به گل می نشینند. بذر این گیاه پس از 10روز جوانه خواهد زد؛ البته می توانیداز نشای آماده این گل زیبا نیز برای کاشت در باغچه منزلتان استفاده کنید.
بنفشه
نام علمی : Viola tricolor
تیره : Violaceal

در انگلیس به این گل زیبا moon face می گویند ، یعنی گیاهی که چهره ای همانند ماه دارد. بنفشه یکی از گیاهان معروف باغچه است که در فصل بهار به حداکثر گلدهی می رسد. تمام انواع بنفشه ها مقاوم به سرما هستند. می توانید در مرداد ماه بذر بنفشه را بکارید و هنگامی که نشائها به قدر کافی درشت شدند، آنها را در زمین اصلی به فواصل 15سانتی متر از یکدیگر نشائ کنید. اگر بذر بنفشه تازه باشد ، قوه جوانه زنی آن کامل نیست و باید یک دوره ای را طی کند تا جنین آن برسد و توانایی جوانه زنی پیدا کند. هم اینک ارقامی از بنفشه با نام بنفشه 4فصل بر اثر به نژادی حاصل شده اند که در تمامی فصول گل می دهند و پاییز و بهار فصل حداکثر گلدهی آنهاست . همانند همیشه بهار می توانید از نشائهای آماده کاشت در بازار استفاده کنید.
میمون
نام عملی : Antirrhinum majus
تیره : Schrofulariaceal

گل در گیاه میمون به صورتی بسیار زیبا می روید، یعنی خوشه ای از گلهای رنگی روی این گیاه تیره ظاهر می شود که زیبایی فراوانی به فضای منزل شما خواهد بخشید. کاشت میمون نیز همانند بنفشه است . یعنی باید بذرها را در شهریور ماه بکارید و سپس در زمین اصلی نشائ کنید تادر فصل زیبای بهار گلهای آن جلوه بخش منزل شما شوند. بذر میمون بسیارریزی است و تنها باید روی سطح خاک پاشیده شوند و با اندکی فشار به خاک بچسبند. وقتی گیاه 3تا 4برگ درآورد باید سر آن را قطع کرد تا گیاه چندشاخه و زیباتر شود. بهتر است گل میمون در محلهای آفتاب گیر کاشته شود؛ البته حاشیه های نیمه سایه نیز مناسب هستند. لازم به ذکر است که نشای میمون در اواخر زمستان برای فروش عرضه می شوند که می توانید آنها را خریداری کنید و در باغچه منزلتان بکارید.
مینای چمنی
نام علمی : Bellis Perennis
تیره : Composite

بذر این گیاه را باید در ماههای مرداد یا شهریور بکارید تا بتوانید از اواسط اسفند تا اواخر بهار از گلهای زیبایش بهره مند گردید. این گلها به رنگهای مختلف سفید، سرخ و قرمز رنگ وجود دارند. اگر نشائها به اندازه کافی رشد کرده بودند، می توانید در فصل پاییز، در زمین اصلی اقدام به کاشت آنها کنید در غیر این صورت ماههای اسفند و فروردین برای این کار مناسب هستند. اگر در منزل خود محیطی را به کاشت چمن اختصاص داده باشید، می توانید مناطقی از وسط و حاشیه آن را به وسیله مینای چمنی تزیین کنید. مینای چمنی به محلهای آفتابی و تا حدودی سایه دار عادت دارد.
پامچال
نام علمی : Primvla spp
تیره : Primvlacece

شاید بتوان گفت که وقتی پامچال گل می دهد، نوید بهار را با خود می آورد و بحق نام آن را گل نوروز نهاده اند. گل پامچال محصول دمای خنک است و رشد آن در گرمای تابستان ناچیز است . این گیاه نیاز به خاکهای قوی و مرطوب دارد و به زهکش خاک بسیار حساس است . برعکس آنچه در بنفشه گفته شد، باید بی درنگ بذرهای پامچال کاشته شوند. در غیر این صورت ممکن است تا 6ماه جوانه زنی انجام نشود. بهترین زمان کاشت بذر خرداد ماه است . بذرها را روی سطح خاک بپاشید و روی آنها را خاک نریزید تا نور به آنها برسد و جوانه بزنند. به محض آمادگی نشائها آنها را در گلدان های کوچک بکارید و تا جایی که مقدور است گیاهتان را در محل خنک نگاهداری کنید. اگر نتوانستید به این روش عمل کنید، می توانید به نزدیک ترین گلفروشی محلتان مراجعه کنید و یک گلدان زیبای پامچال را بخرید و سر سفره هفت سین بنشانید.
نرگس
نام علمی : Narcissus
تیره : Amaryllidaceae

نرگس یکی از گیاهان پیازی بسیار محبوب است . انواعی از آن که گلهای ریزتری دارند، بسیار معطرند. در مناطق معتدله می توان پیاز نرگس را در ماههای مهر و آبان در فضای بیرون کاشت و در مناطق سردتر باید این کار را اواخر تابستان انجام داد. به اندازه 3برابر طول پیاز زمین را گود کنید و پیاز را بکارید. برگهای نرگس نسبت به برف و سرما مقاوم هستند و پس از رفتن سرمای زمستان همزمان با شروع سال نو گلهای زیبای آن می شکفند. اگر پیاز را در گلدان می کارید باید دقت کنید که نیمی از پیاز باید خارج از خاک قرار گیرد. نرگس شیراز را نیز می توان در سر بطری آب پرورش داد و به این ترتیب یک بطری زیبا برای تزیین منازل بهاریتان درست می کنید.
لاله
نام علمی : Tulipa gesnenana
تیره : liliaceae

لاله نیز از گلهای بسیار زیبایی است که به وسیله پیاز تکثیر می شوند. در اوایل مهر ماه پیازهای لاله را به فواصل 2سانتی متر و در عمق 10سانتی متر و برای این که دچار یخ زدگی نشوند روی آن را با برگ خشک بپوشانید. در فروردین و اردیبهشت پیازها به گل می رسند. بهتر است دست کم هر 2سال یک بار پیازها را از زمین خارج کنید و پیازچه هایشان را جدا نمایید. همچنین می توانید در گلدان نیز اقدام به کاشت پیاز کنید. در مهر ماه پیازها را در گلدان بکارید و تا ماه آذر در فضای باز قرار دهید و روی آنها قدری برگ خشک بریزید. در این مدت ریشه ها در پیاز به وجود می آیند. پس از آن گلدانها را به درون اتاقی با هوای معتدل بیاورید تا گل در آنها ظاهر شود.

کشاورزی به کمک ماهواره و هواپیماهای بدون سرنشین

کشاورزی به کمک ماهواره و هواپیماهای بدون سرنشین

همچنان که به فصل برداشت نزدیک می شویم, کارکنان آقای کلاوس موهن شاف, کشاورز آلمانی بیشتر مشغول چک نهایی و آماده سازی تراکتورهایی هستند که قرار است در زمین های او شروع به کار کنند

همچنان‌که به فصل برداشت نزدیک می‌شویم، کارکنان آقای کلاوس موهن شاف، کشاورز آلمانی بیشتر مشغول چک نهایی و آماده‌سازی تراکتورهایی هستند که قرار است در زمین‌های او شروع به کار کنند.

اما این تراکتورها هیولاهایی فولادی با یک تفاوت منحصربه فرد هستند: این تراکتورهای بدون راننده توسط ماهواره هدایت شده و قادرند با دقتی معادل چند سانتی متر روی زمین کار کنند. این ماشین های خستگی ناپذیر و تیزبین باعث کاهش مسافت پیموده شده در مزارع بسیار بزرگ می شوند و علاوه بر صرفه جویی در هزینه مصرف سوخت، محصول دهی را بهبود می بخشند.

زندگی در کنار برخی مزارع خاص باعث ابتلای جدی به بیماری ها می شود. این موضوع بخصوص زمانی که شما در کنار مزارع صنعتی زندگی می کنید مصداق پیدا می کند.

موهن شاف حدود یک دهه پیش و پس از دنبال کردن روند تکنولوژی های روز و این ایده که کار او باید مدیریت باشد تا کشاورزی، مزرعه خود را از حالت سنتی به مدرن تغییر داد. این مرد شصت ساله روی هزار هکتار زمین کار و فعالیت کرده و در مزرعه اش گندم و کلزا کشت می کند. او ادامه دهنده راه خانواده اش بوده که نزدیک به ۲۰۰ سال است در این مزارع کشت و کار می کنند. با این حال از زمان روی آوردن او به کشاورزی دقیق و مدرن که از دهه ۸۰ در ایالات متحده و با به کارگیری آخرین فناوری ها آغاز شد روش کار او تغییری اساسی داشته است.

در این روش به جای مدیریت یکنواخت روی کل زمین، مزرعه به قطعات زیاد تقسیم شده و نظارت و مدیریت جداگانه ای روی قطعات زمین انجام می شود. موهن شاف در کنار تراکتورهای هدایت شونده به کمک جی پی اس، از حسگرهای نوری برای اندازه گیری شرایط مواد مغذی خاک قطعات و اسکنرهایی که ترکیب خاک را اندازه گیری می کنند، استفاده می کند و در نتیجه مصرف کود کاهش می یابد. شاید در اینجا برخی جنبه های زیست محیطی مطرح شود، اما تمرکز اصلی روی اقتصاد است. موهن شاف در شش سال گذشته با کاهش استفاده از فسفر و پتاسیم که در میان دیگر اقلام کشاورزی افزایش قیمت قابل توجهی داشته، توانسته نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار صرفه جویی کند. او می گوید ۲۰ سال پیش برای صد هکتار زمین ما نیاز به ۱۰ تن فسفر داشتیم، اما امروز تنها دو تا پنج تن کود برای صد هکتار مصرف می کنیم.

پراسپرو از دیگر ابزارهایی است که در این مزرعه استفاده می شود. پراسپرو ربات شش پای کشاورزی است که روی کامپیوتر خود دارای نقشه های دیجیتال، نمودارها، جداول و عکس های ماهواره ای بوده که در حال حاضر جزو ابزار ضروری است. باید گفت پراسپرو هنوز هم یک پیشگام محسوب می شود. از ۲۸۰ هزار مزرعه موجود در آلمان حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مزرعه از حسگرهای نوری استفاده می کنند.

الیور نیومن، سخنگوی کمپانی غول پیکر تجهیزات کشاورزی جان دیر می گوید: با وجود این، کشاورزی دقیق ممکن است زمان های سختی را پیش رو داشته و تجربه کند. به کمک کشاورزی دقیق و مدرن، بهره وری محصولات بسیار بالا رفته و باعث کاهش استفاده از منابع هنگام افزایش تقاضای مواد تنظیم کننده خاک می شود.

مشکل این روش این است که تجهیزات مورد استفاده هنوز ارزان نیست. برخی از کمباین های های ـ تک ممکن است تا نیم میلیون یورو قیمت داشته باشند. البته ممکن است با افزایش تقاضا قیمت این تجهیزات برای کاربران نهایی و جزء تا حدی پایین آید.

در حال حاضر حتی کارهای کوچک با استفاده از این فناوری قابل انجام است. چند همسایه می توانند به صورت شراکتی با یکدیگر از یک دستگاه استفاده کرده و آن را تبدیل به سودآوری در مزارعشان کنند. این نوآوری های در حال رشد امیدهایی برای غلبه بر چالش انفجار نیازهای غذایی در آینده را زنده کرده است. همچنین این ابزارها فرصت های جدیدی در بخش کشاورزی از جمله تقاضا برای کارگران ماهرتر، راه های جدید برای توسعه کسب و کار بخصوص در بخش نرم افزار، گوشی های هوشمند یا حتی هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد می کنند.

آیا ممکن است روزی ماشین ها کنترل مزارع را به عهده بگیرند؟ موهن شاف می گوید من به واسطه سن بالا آن روزهای خوب را نخواهم دید.

news.discovery

مترجم: آتنا حسن آبادی

پرورش گل رازقی

پرورش گل رازقی

بوته گل رازقی پُر شاخ و برگ و نیمه بالارو است برگهای آن دائمی , صاف , بیضی شکل و بی کرک با گلهای درشت , پُر پَر , سفید رنگ و بسیار معطر از نیمه اردیبهشت به بعد در طول مدت تابستان گلها مرتبأ شکفته میشوند و هر گل حدود یک هفته تا ده روز دوام دارد

نام علمی گل رازقی که از لحاظ عطر معروفترین گلهای کشور ما است Jasminum Sambac Sol می باشد .

از خانواده زنبق ها Oleaceae که سرزمین اصلی اش عربستان است ( زنبق نام ناحیه ای است در عربستان ) امروزه پرورش این گل در منطقه وسیعی از آفریقای شمالی گرفته تا خاور زمین و آسیای میانه گسترده شده است .

بوته گل رازقی پُر شاخ و برگ و نیمه بالارو است . برگهای آن دائمی ، صاف ، بیضی شکل و بی کرک با گلهای درشت ، پُر پَر ، سفید رنگ و بسیار معطر . از نیمه اردیبهشت به بعد در طول مدت تابستان گلها مرتبأ شکفته میشوند و هر گل حدود یک هفته تا ده روز دوام دارد .

بررسیهای دقیق آزمایشگاهی نشان داده است که مقدار مطلق عطر گل رازقی و تیره یاس ها در ساعات اولیه بامداد نخستین روز شکفتن گل ( حدود ساعت هشت ) بیشتر از همه اوقات است .

▪ دانشمندان گیاه شناس سه گونه متمایز از این گل به نامهای زیر تشخیص داده اند :

۱) گونه بلا Bela : در مصر ، شبه جزیره عربستان ( زنبق کویت و بحرین ) و بنگال .

۲) گونه موتیا Motia : در پنجاب هندوستان و سریلانکا .

۳) گونه موگرا Mogra یا Moghra : در هندوستان ، چین ، افغانستان و ایران .

نظر به اینکه مردم خوش ذوق کشور ما از قدیم گلهای معطر را بیشتر دوست می داشتند ، به پرورش این گل در شهرهای مختلف کم و بیش همت گماشتند ولی چون آب و هوای مطلوب آن سرزمینهای معتدل گرم و مرطوب می باشد ، امروزه پرورش آن بصورت گلدانی در استانهای گیلان ، مازندران ، فارس و خوزستان بیشتر متداول است .

در مناطق یاد شده یک نوع یاس گلدانی نیز پرورش داده می شود که موسوم به یاس رازقی با نام علمی Jasminium Pubescens میباشد بوته این گل در استانهای شمالی کشور ما نظیر گل رازقی نیمه بالارو است و در استانهای جنوب بالارونده .

برگهای آن شبیه گل رازقی بوده و دو به دو متقابل است ولی گلهای آن کوچک و مانند یاس سفید ( چمپا ) Jasminium officinalis L. ستاره شکل بوده و از لحاظ عمر همانند گل رازقی می باشد .

با این تفاوت که دوام شکوفائی هر گل کم است و طول مدت گل دادن و تعداد گلها بیشتر که عمر عطر افشانی آنرا زیادتر می سازد .

در استانهای جنوبی و مناطقی که خطر سرمازدگی وجود ندارد ، یاس رازقی را در هوای آزاد پرورش می دهند و ساقه های نازک آنرا به داربست یا دیوار می بندند .

در استانهای کرانه دریای خزر که هوای زمستانی سرد است ، حتمأ باید گیاه را از گزند سرما محفوظ داشت و آنرا به مکان های پوشیده منتقل نمود و طبعأ در شهرستانهای مرکزی که سردتر است نگهداری این گل جز در گلخانه میسر نیست .

● آب و خاک مناسب :

چون گلهای رازقی و یاس رازقی از گروه نباتات آهک گریز میباشند ، خاک گلدان آنها باید بکلی فاقد مواد آهکی بوده و حتی آبی که به آنها داده می شود نباید قلیائی و دارای مواد آهکی باشد .

▪ در مناطق پرورش این گلها تناسب خاک گلدانها بقرار زیر است :

خاک برگ پوسیده درختان جنگلی ( هوموس ) ۳ قسمت ، شن شسته شده ۲ قسمت ، خاک معمولی باغچه ۱ قسمت . دفعات آبیاری به مقتضای فصل و درجه حرارت محیط فرق می کند . در تابستان بویژه در موسم گل دادن باید روزی یکبار به آن آب داد .بعلاوه از موقعیکه غنچه گلها ظاهر می شود حتمأ باید بپای بوته کود داد .

بهترین کود طبیعی که باغبانان با تجربه مصرف می کنند ، شیره کود گوسفندی است و طرز تهیه آن بدین طریق است که ۲ الی ۳ قاشق سوپخوری شیره کود را پس از بهم زدن بپای هرگلدان می ریزند .

در محلهائی که تهیه کود طبیعی دشوار است ، مصرف کود شیمیائی مخلوط سولفات آمونیم و فسفات آمونیم به نسبت ترتیب سه و یک و بقدر یک قاشق غذا خوری در هر دو هفته از اواسط بهار به بعد توصیه می شود .

علاقمندان پرورش این گلها در تهران و شهرستانهای مرکزی می توانند برای خنثی کردن اثرات زیان بخش آب آهکی و قلیائی یک قطعه زاج سیاه (سولفات آهن ) در کنار گلدان گذارده هنگام آبیاری آب را روی آن بریزند .

● طرق تکثیر :

گل رازقی و یاس رازقی را معمولا از طریق خوابانیدن شاخه ، قلمه زدن و کشت پاجوش زیاد می کنند .لیکن ممکن است آنها را با پیوند نیز زیاد کرد .

۱) تکثیر بوسیله خوابانیدن شاخه :

برای این منظور شاخه های بلند یکی دو ساله قسمت پائین بوته را در اواسط فصل بهار درون جعبه چوبی یا گلدان محتوی شن شسته نرم می خوابانند . بطوریکه سرشاخه ها با دو سه جوانه از خاک بیرون باشد .

با انجام آبیاری مرتب پس از چندی از ساقه های درون شن ریشه های تازه می رویند . شش هفته بعد هنگامیکه ریشه ها رشد کافی یافتند باید شاخه ها را از زیر گلدان بریده و نهالهای جوان ریشه دار را درون گلدانهای حاوی خاک مناسب که قبلا ذکر شده بکارند تا بوته های مستقلی بوجود آیند .

معمولا جهت تسریع عمل ریشه دادن ، قبل از خوابانیدن ساقه کمی از پوست شاخه را که درون جعبه یا گلدان قرار میگیرد با چاقو برش می دهند .

باید دانست که چون خوابانیدن شاخه ها در سطح خاک جعبه یا گلدان فقط در مورد شاخه های زیرین امکان پذیر است و شاخه های فوقانی را نمی توان بعلت خطر شکستن بسطح زمین رسانید لذا بدین جهت ممکن است گلدانهای سبک وکوچکتری تهیه نموده شاخه های جوان بالای بوته را از سوراخ زیر گلدان داخل گلدان کرد و درون آن مقداری شن شسته ریخت و گلدانهای هوائی روی شاخه ها را بوسیله قیم در هوا نگهداشت یا روی طاقچه دیوار قرار داد .

پس از ریشه دادن با ترتیبی که ذکر شد آنها را به گلدانهای جداگانه منتقل نمود .ذکر این نکته نیز لازم است که چون بر اثر قطع یکباره شاخه های ریشه دار بیم خشک شدن گیاه میرود بهتر است بریدن شاخه ها بتدریج صورت پذیرد.

بدین ترتیب که پس از حصول اطمینان از رویش ریشه کافی ابتداء از زیرگلدان باندازه یک سوم قطر شاخه را برید و پس از یک هفته برش قبلی را تا دو سوم قطر شاخه عمیق تر کرد و سرانجام هفته بعد شاخه را از زیر گلدان بکلی قطع کرد و درون گلدان های جداگانه کاشت . ( این عمل را در اصطلاح باغبانی از شیر گرفتن نهالهای جوان مینامند).

۲) تکثیر با قلمه :

قلمه ها را باید در بهار قبل از باز شدن چشمها و رویش جوانه ها از شاخه های قوی یکی دو ساله که گل داشتند ، انتخاب نمود و آنها را به مدت یک هفته درون گونی کنفی یا پارچه کرباس مرطوبی پیچید و با پاشیدن آب پارچه را مرطوب نگهداشت . در پایان هفته آنها را به قلمه های کوچک تقسیم کرد بطوریکه هر قلمه ۳ ـ ۴ چشم داشته باشد . سپس قلمه ها را درون گلدانهای حاوی شن شسته کاشت و منتظر شد تا بعد از ۵ ـ ۶ هفته که قلمه ها ریشه کافی دادند آنها را به گلدانهای اصلی که تناسب خاک آن قبلا ذکر شده است انتقال داد .

۳) تکثیر از راه پیوند :

گل رازقی و یاس رازقی را می توان بوسیله پیوند روی یاس سفید (چمپا) نیز زیاد کرد . در بهار پیوند شکمی یا مجاورتی مناسب است و در پائیز پیوند شکافی رجحان دارد . حسن این طریق تکثیر آن است که چون یاس سفید را می توان تقریبأ در هر نوع آب و خاک عمل آورد و نظیر گلهای رازقی و یاس رازقی به خاک هوموسی اراضی جنگلی احتیاج ندارد و با پیوند آنها روی پایه یاس می توان از زحمت تهیه خاک هوموس رهائی یافت و از دادن آب قلیائی نیز نگران نشد .

● عطر گیری :

در کشورهائی که کاشت گل رازقی و گونه های مختلف یاس در سطح وسیع و هوای آزاد متداول است ، صنعت عطر گیری فعالیت گسترده ای دارد .

بنا به مندرجات آمار بین المللی ، تولید عطر گلهای تیره یاس در سال ۱۹۷۲ در کشورهای مختلف بقرار زیر بوده است :

▪ مصر ۳۵۰۰ کیلو گرم الجزایر ۶۰۰ کیلو گرم

▪ مغرب ۲۰۰۰ کیلو گرم فرانسه ۶۰۰ کیلو گرم

▪ ایتالیا ۱۸۰۰ کیلو گرم اسپانیا ۴۵۰ کیلو گرم

اتحاد جماهیر شوروی و چین ( که تولید قابل ملاحظه و نامعلومی داشته اند ) در کشور چین این گلها را بیشتر برای معطر ساختن چای و تهیه عطری کشت می کنند .

کارخانجات عمده عطرکشی در حومه شهر بزرگ کانتون متمرکز است. در هندوستان برای استخراج عطر رازقی گلبرگها را پَرپَر کرده ، روی دانه های کنجد می ریزند . سپس با عصاره گرفتن روغن کنجدهای معطر عطر مطلوب را بدست می آورند . در صنعت پیشرفته امروزی عطر رازقی را از طریق خیساندن گلبرگها در اتر نفت Etheropetrol یا بنزن Benzene استخراج مینمایند .( نباید بنزن یا روغن بن با بنزن متعارف اشتباه شود . بنزن با فرمول شیمیائی C۶ H۶ آبگونه فرار و بی رنگی است که از قطران یا قیر ذغال سنگ بدست می آید و در لباس شوئی برای زدودن لکه های چربی و رنگ سازی مصرف می شود )عطر رازقی گرانبهاترین عطر طبیعی است و گفته می شود که تهیه آن بصورت ساخت صنعتی امکان ندارد .

برگرفته از کتاب : آموزش پرورش گلها و گیاهان زینتی

فرار از آلودگی هوا با 10 گیاه خانگی

 

آشنایی با گیاهان مناسب آلودگی هوا,فرار از آلودگی هوا

لوتوس بهترین راه برای از بین بردن بنزن و فرمالدئید در خانه است

 

برخی گیاهان خانگی قادر به فیلتر کردن و حذف چشمگیر آلاینده های سمی هستند، به طوری که برخی گیاهان تنها در مدت 24 ساعت می توانند تا 90 درصد مواد سمی موجود در هوا را به خود جذب کنند.

 

این گیاهان خانگی آلودگی هوا را کم می کنند!!

محققان ناسا با هدف بهبود کیفیت زندگی فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)، گیاهان خانگی مختلف را در معرض مواد شیمیایی قرار داده و توانایی آنها برای حذف آلودگی هوا را بررسی کردند. طی تحقیقات دوساله ناسا، فهرستی از گیاهان خانگی با توانایی تصفیه هوا و حذف آلاینده های سمی از محیط منزل و محل کار تهیه شد.

 

محققان در این مطالعه از مواد شیمیایی شامل تری کلرواتیلن (TCE)، بنزن و فرمالدئید استفاده کردند؛ این مواد سرطان زا بوده و قرار گرفتن در معرض این مواد باعث سردرد، حالت تهوع، مشکلات پوستی و بروز آسم می شود. این مواد در تولید محصولات مختلفی مانند رنگ، جوهر، چسب، پلاستیک، فرش، فوم و مواد ضدحریق مورد استفاده قرار گرفته و به راحتی در هوا منتشر می شوند.

 

نتایج به دست آمده نشان می دهد، برخی گیاهان خانگی قادر به فیلتر کردن و حذف چشمگیر آلاینده های سمی هستند، به طوری که برخی گیاهان تنها در مدت 24 ساعت می توانند تا 90 درصد مواد سمی موجود در هوا را به خود جذب کنند. گیاهان مواد شیمیایی خطرناک در هوا را از طریق حفره های نازک بر روی برگ ها جذب می کنند؛ ریشه و باکتری موجود در خاک نیز در حذف مواد سمی دخالت دارند. براساس تحقیقات ناسا، یک گیاه در فضای 9 متر مربع خانه یا محل کار دارای اثربخشی مناسب در پاکسازی و تصفیه هوا است.

 

فیلودندرون

این گیاه می تواند فرمالدئید و بسیاری مواد شیمیایی سمی دیگر را از بین ببرد. نگهداری این گیاه بسیار آسان است و بهتر است در مکان های کم نور نگهداری شود. حواستان باشد که فیلودندرون برای کودکان و حیوانات بسیار مضر است.

 

بامبو

چند برگ سبر بامبو رطوبت لازم برای هوای داخل خانه را به خصوص در فصل زمستان که هوا خشک است تامین می کند. این گیاه همچنین آلاینده های ناشی از بنزن، تری کلرواتیلن و فرم آلدهید را که از طریق پاک کننده های شیمیایی، موادپلاستیکی، جوهر پرینتر و فرش در هوای خانه پخش می شود جذب کرده و تجزیه می کند.

 

لوتوس

لوتوس بهترین راه برای از بین بردن بنزن و فرمالدئید در خانه است. اما به یاد داشته باشید که این گیاه یک گیاه سمی است که باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.

 

آگلونما

این گیاه چینی همیشه سبز به نور فراوان نیاز ندارد اما نیازمند هوای مرطوب است. بنزن و فرمالدئید موجود هوا را از بین می برد. شیره و دانه های این گیاه سمی هستند.

 

کلروفیتوم (گل گندمی)

گل گندمی با شاخ و برگ ها و گل های سفید کوچکش بهترین انتخاب برای داخل منزل است اما این گل فقط زیبایی ندارد بلکه در از بین بردن سمومی چون بنزن، فرمالدئید، منواکسید کردن و زایلن نیز موثرند. این گیاه برای کودکان و حیوانات بسیار مضر است.

 

پیچک

این گیاه بهترین انتخاب برای محیط های کم نور است. پیچک در جذب بنزن، فرمالدئید، منواکسید کربن و تری کلرواتیلن بسیار مفید است. این گیاه همچنین می تواند برخی از آلرژن ها مثل کپک های قارچی را از بین ببرد.

 

گل سانسوریا

سانسوریا گیاه سختی است که می تواند در انواع محیط و مکان ها رشد کند. این گیاه در از بین بردن فرمالدئید، بنزن و تری کلرواتیلن منحصر به فرد است. شب ها دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن آزاد می کند.

 

سرخس بوستونی

سرخس بوستونی برای مرطوب کردن هوا و از بین بردن فرمالدئید، منواکسید کربن و زایلن مفید است. این گیاه به آبرسانی کافی نیاز دارد.

 

بنجامین

درختچه ای زیبا با برگ های ابلقی است که اغلب در راهرو اداره ها و خانه ها قرار داده می شود. بنجامین تری کلرواتیلن ساطع شده از چسب ها و رنگ ها را جذب کرده و هوا را تصفیه می کند.

 

ژربرا

این گیاه زیبا در از بین بردن سمومس چون بنزن فرمالدئید و تری کلرواتیلن بسیار مفید است. آن را در مکانی گرم و روشن قرار دهید.

گل هایی که نوید بهار می دهند +طریقه کاشت

گل های بنفشه، لاله، پامچال و غیره از جمله گل های هستند که در فصل بهار می رویند و دارای رنگ های بسیار زیبا هستند و همچنین بو و عطر بسیار دلنشینی نیز دارند.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، گل های بهاری باعث طراوت و شادابی این فصل می شوند و همچنین با عطر ور بویی که دارند می توانند این شادابی و طراوت را به خانه های شما نیز بیاورند. آشنایی با گل های این فصل خالی از لطف نیست و بهتر است تا آن ها را بشناسیم.

 گل بنفشه:

تاکنون بیش از500 گونه بنفشه در جهان شناخته شده اند که19 گونه آن بومی ایران است.گل بنفشه رنگ های بسیار متنوعی از زرد، سفید، بنفش، ارغوانی تا آمیزه ای از این رنگ ها دارد.
    
در ایران بنفشه معطر و بنفشه سه رنگ که بومی ایران هستند و همچنین بنفشه های دو رگه زینتی، که به بنفشه فرنگی شهرت دارند، بیش از دیگر گونه ها یافت می شود.
  

 بنفشه، در بیشتر منطقه های کوهستانی ایران به ویژه در شمال و شمال غربی کشور به صورت خودرو می روید. گل های معطر آن دارای بوی خوشِ ملایم است و به رنگ های بنفش، آبی و سفید از اواخر زمستان تا اوایل بهار ظاهر می شوند. بنفشه معطر در زمین های مرطوب و سایه دار، در کنار جویبارها و زیر درختان می روید.
 
  بنفشه سه رنگ گیاهی علفی و چند ساله با عمری کوتاه است. این گونه بنفشه بومی اروپا و منطقه های معتدل آسیا و ایران است. در شمال و شمال غربی و غرب ایران به صورت خودرو می روید. گل های این نوع بنفشه معمولا دارای سه رنگ مشخص هستند که از ترکیب رنگ های زرد، ارغوانی، آبی نیلی و سفید به وجود آمده اند.

نحوه کاشت: برای پرورش گیاه دانه های رسیده را در اوایل تابستان یعنی در نیمه اول تیر ماه کاشته و سپس موقعی که گیاه جوان دارای 3 تا 4 برگ گردید آنها را در شهریور ماه نشاء می کنند با این روش گیاهان نشاء شده در بهار گل می دهند ولی در اگر دانه های گیاه در اردیبهشت ماه کاشته شوند گلهای آن پس از نشاء در زمان 3 تا 4 برگی در پائیز ظاهر خواهد شد. میزان بذر مورد نیاز در هر هکتار 4 تا 6 کیلوگرم می باشد.

گل لاله:

لاله گیاهی است بابرگهای نواری پهن و گلهای زیبا با رنگهای متنوع(قرمز-زرد-صورتی-بنفش-نارنجی-دورنگ و...)ازنظر باغبانی به دو گروه تقسیم می شود :لاله هایی باشاخه گلدهنده بلند که مناسب گل شاخه بریده هستند و لاله هایی بادمگل کوتاه و گلهای درشت که بیشتر در گلدان کشت می گردند. این گل باید دارای نور آفتاب باشد.

نحوه کاشت: پیازها را در دمای ۱۵تا۲۰درجه انبار کرده ودر آبان ماه در عمق 12 تا 20 سانتی متری بکارید.خاک لاله باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا پیازها نپوسند.گلدانها به مدت ۶هفته در دمای ۴درجه و۶هفتهدر دمای۵-۱۰درجه قرار داده می شوند و سپس به گلخانه سرد(۱۵درجه)منتقل می گردند.به تدریج ریشه ها و برگها رشد کرده و بسته به گونه گیاه جوانه گل نیز ظاهر می شود.

گل  میمون:

گل در گیاه میمون به صورتی بسیار زیبا می روید، یعنی خوشه ای از گلهای رنگی روی این گیاه تیره ظاهر می شود که زیبایی فراوانی به فضای منزل شما خواهد بخشید

گیاهی دائمی است و  ولی چون تنها تا دمای صفر درجه سانتیگراد را قادر به تحمل می باشد اکثرا" به عنوان گیاه یک ساله کشت می شود. در نواحی که دارای زمستانهای نه چندان سرد هستند ( حداقل حرارت صفر درجه ) این گیاه سرمای زمستان را تحمل نموده و در سال دوم گلدهی خوبی دارد. ولی در سالهای بعد چنانچه باقی بماند مرغوبت خود را ازدست می دهد.

نحوه کاشت: کاشت میمون نیز همانند بنفشه است. یعنی باید بذرها را در شهریور ماه بکارید و سپس در زمین اصلی نشاء کنید تا در فصل زیبای بهار گلهای آن جلوه بخش منزل شما شوند. بذر میمون بسیار ریزی است و تنها باید روی سطح خاک پاشیده شوند و با اندکی فشار به خاک بچسبند. وقتی گیاه 3 تا 4 برگ درآورد باید سر آن را قطع کرد تا گیاه چند شاخه و زیباتر شود.

بهتر است گل میمون در محلهای آفتابگیرکاشته شود، البته حاشیه های نیمه سایه نیز مناسب هستند . لازم به ذکر است که نشای میمون در اواخر زمستان برای فروش عرضه می شود که می توانید آنها را خریداری کنید و در باغچه منزلتان بکارید

گل پامچال:

گل پامچال از اولین پیام آوران بهار است. بیشتر گونه های این گیاه علفی و چند ساله است و نزدیک به400 گونه آن در سراسر جهان شناخته شده است، پامچال ها بومی مناطق معتدل و کوهستان های سردسیر نیمکره شمالی هستند.
  
گونه های مختلف پامچال در مرداب ها و زمین های مرطوب منطقه های معتدل و کوهستان های بلند و سردسیر می رویند. بعضی از گونه های پامچال به سرما و یخبندان حساس و بعضی دیگر مقاوم هستند. گلهای پامچال به رنگ های صورتی، آبی، سفید، زرد، قرمز و ارغوانی هستند و گاهی به صورت منفرد، و در بعضی گونه ها به صورت مجتمع در بین برگ ها قرار دارند

طریقه کاشت: برای کاشت این گل ابتدا باید گلدان ها را از خاک غنی از شن به همراه کودهای گیاهی و دیگر چیزها پر کنید و دانه ها را در عمق 15 سانتی متری بکارید. بوته این گیاه را در اوایل پاییز بکارید. توجه داتشته باشید که گل پامچال برای رشد نیازمند رطوبت و درجه حرارت خنک است. گلدان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد و سعی کنید در کف گلدان دو یا سه سوراخ ایجاد کنید.

گل محمدی:

این گیاه درختچه ی کوچکی است با شاخه های زیاد و تیغهای ریز، برگهای آن روی سبز براق و پشت خزی دارند. گلهای آن صورتی کمرنگ می باشند و بسیار معطراند. این گلها در بهار شکوفه می زنند. محل رویش این گیاه اکثرا در ایران بخصوص در کاشان، قمصر، راوند، میمند، آذربایجان و قزوین می باشد.

طریقه کاشت: گل محمدی بیشتر در مقادیر زیاد کاشت می شوند و کمتر به صورت تکی و گلدانی هستند. در اینجا نیز طریقه کاشت  آن ها به صورت گسترده اشاره می کنیم.

یکی از مهم‌ترین عملیات پیش از شروع کشت، شخم عمیق است. شخم ، لایه‌های فشرده‌ای را که باعث محدود شدن رشد ریشه می شوند، می‌شکند . کاشت به شیوه دستی انجام می‌شود و فواصل ردیف‌ها و بوته‌ها بستگی به اهداف کاشت دارد. اگر هدف، احداث پرچین اطراف باغ باشد، فاصله ردیف‌ها 5/2-2 متر و فاصله بین بوته‌ها 5/1-1 متر در نظر گرفته می‌شود. در صورتی‌که هدف، احداث گلستان باشد در کشت کرتی فاصله‌ها را 5/3×5/2 متر و در جوی و پشته 3×2 متر در نظر می‌گیرند.

مصرف کود دامی کاملاً پوسیده، پیش از احداث گلستان و به ‌صورت جایگزینی در گودال به مقدار 20-10 تن در هکتار ضروری است. همچنین دادن کود دامی به مقدار 10 تن در هکتار بعد از هرس گلستان‌ها، مفید است.