Agriculture in Iran

Agriculture in Iran

Engineer hussein Tahmasebi
Agriculture in Iran

Agriculture in Iran

Engineer hussein Tahmasebi

بیماریهای مهم ذرت

بیماریهای مهم ذرت

           سیاهک معمولی ذرت

-        لکه قهوه ای ذرت

-        پوسیدگی خوشه ذرت

-        پوسیدگی باکتریائی ساقه ذرت

-        ویروس کوتولگی زبر ذرت

-        موزائیک ایرانی ذرت  

 

سیاهک معمولی ذرت common smut

سیاهک معمولی ذرت یکی از گسترده ترین و شایع ترین بیماریهای ذرت است و عموماً در نواحی گرم و نسبتاً خشک خسارت زیادی می زند. در ایران بیماری از گرگان و کرج دیده شده است.

علائم

گالهائی به اشکال و اندازه های مختلف روی ساقه، برگها و اندامهای نر و ماده ذرت بوجود می آید. در ابتدا گال دارای پوسته سفید براق است و پس از رسیدن پوسته ترکیده و توده اسپورهای قارچ آزاد می شود. گالهای ساقه ممکن است سبب کاهش محصول و اغلب خمیدگی ساقه شوند و گالهای روی برگها باعث پیچیدگی برگها می شوند. در آلودگی خوشه و سنبله بافتهای دانه و گل نر به ترتیب بوسیله گال جایگزین می شوند. آلودگی گیاهچه هر چند به ندرت صورت می گیرد ولی اغلب باعث کوتولگی و مرگ گیاه می شود.

عامل بیماری

عامل بیماری قارچ Ustilago maydis از Ustilaginaceae است. تلیوسپورها پس از آزاد شدن به وسیله باد گسترش می یابند و با خاک آلوده یا کود نیز پخش می شوند و به تعداد کم نیز بوسیله بذر انتقال پیدا می کنند. عامل بیماری بصورت تلیوسپور در خاک و روی بقایای گیاه از فصلی تا فصل دیگر باقی می ماند. اُپتیمم حرارتی جوانه زنی اسپورها c320-26 است. عامل بیماری مستقیماً از طریق بافت مریستم جوان یا از راه زخم در بافت بالغ یا مسن نفوذ می کند.

کنترل

استفاده از ارقام مقاوم ـ اجتناب از ایجاد زخم در گیاه در طول مراحل کلتیواتورزدن یا سمپاشی ـ حفظ تعادل غذایی خاک در صورت امکان -حذف گالها از روی گیاه قبل از پاره شدن پوسته آنها و سوزاندن آنها ـ تناوب زراعی و رعایت بهداشت نیز در کاهش بیماری مؤثر است.

 

لکه قهوه ای ذرت Helminthosporium leaf spot

لکه قهوه ای یکی از بیماریهای مهم برگی ذرت است که اهمیت و گسترش جهانی دارد. از ایران نیز در گیلان و مازندران گزارش شده است.

علائم بیماری

علائم بصورت لکه های خرمائی رنگ مایل به خاکستری روی برگهای ذرت ظاهر می شود. لکه ها در اندازه های مختلف بطور موازی کنار هم تشکیل می شوند. حاشیه آنها زرد نخودی مایل به قهوه ای است. لکه ها ممکن است به هم پیوسته شوند و موجب سوختگی و از بین رفتن کامل برگها شوند.

عامل بیماری

عامل بیماری قارچ Drechslera maydis است . بیماری در مناطق گرم و مرطوب شیوع دارد. عامل بیماری زمستان را بصورت میسلیوم و کنیدی در بقایای ذرت بسر می برد و کنیدیها بوسیله باد یا باران های شلاقی به مزارع مجاور منتقل می شوند. دانه آلوده برای دام سمی نیست.

کنترل

زیرخاک بردن بقایای گیاهی ممکن است آلودگی اولیه را کاهش دهد ـ در مناطق تولید بذر ذرت، در صورت امکان قارچکشها نیز ممکن است استفاده شوند و شروع سمپاشی موقعی است که یک یا دو لکه در هر برگ وجود داشته باشد و قبل از اینکه بیماری اپیدمی شود.

 

پوسیدگی خوشه ذرت Ear Rot

از بیماریهای مهم ذرت در اکثر مناطق دنیا است، در ایران در سال 1365 آلودگی شدید در مزارع ذرت گیلان، مازندران و گرگان مشاهده شد. در اثر بروز این بیماری علاوه بر کاهش میزان محصول، کیفیت و ارزش غذائی دانه های حاصله نیز کاهش می یابد، به نظر می رسد شرایط آب و هوائی مرطوب برای رشد بیماری مناسب باشد. دانه های آلوده برای خوک و سایر حیوانات سمی هستند.

علائم بیماری

اولین علائم بیماری بصورت پوشش گیاهی صورتی رنگ روی خوشه ظاهر می شود و با پیشرفت بیماری و رشد قارچ این پوشش صورتی رنگ، حالت پنبه ای یا پودری شکل به خود می گیرد، رنگ دانه های آلوده از صورتی کمرنگ تا قرمز مایل به قهوه ای تغییر می کند.

عامل بیماری

عامل بیماری قارچ Fusarium moniliforme است که اکثراً در اطراف سوراخها و زخمهائی که توسط حشرات و یا عوامل مکانیکی دیگر ایجاد شده است مستقر می شود. از بذور آلوده نیز قارچ عامل بیماری جدا گردیده است. فرج جنسی قارچ Gibberella است که پرتیس های آبی تیره آن گاهی روی خوشه ها دیده می شود.

کنترل

استفاده از هیبریدهای مقاوم ـ برداشت زودرس ـ بهتر است برای انبار کردن رطوبت خوشه زیر 18% و رطوبت علوفه زیر 15% باشد که باعث جلوگیری از رشد بیشتر پاتوژن می شود اما این روش برای کنترل در مزرعه مؤثر نیست.

 

پوسیدگی باکتریائی ساقه ذرت Bacterial stalk Rot

بیماری پوسیدگی باکتریائی ساقه ذرت با آنکه بیماری چندان متداول نیست ولی تحت شرایطی می تواند خسارت قابل توجهی داشته باشد. اخیراً وجود این بیماری از منطقه دشت ناز ساری و فارس گزارش شده است.

علائم بیماری

علائم بیماری به صورت لهیدگی و قهوه ای شدن ساقه ، قاعده برگها و بلال، پژمردگی یا خشک شدن قسمت های انتهائی یا تمام بوته، پیچ خوردگی و تیره شدن قسمت هائی از ساقه و شکسته شدن و افتادن بوته ها در بسیاری از موارد دیده شده است. پیچیدگی ساقه از علائم بارز و تیپ این بیماری است.

عامل بیماری

عامل بیماری باکتری  Erwinia chrysanthemi است که یک باکتری گرم منفی و متحرک است. باکتری بصورت ساپروفیت روی بقایای محصول در خاک زندگی می کند و ذرت را از طریق روزنه ها، عدسکها و یا زخمهای ساقه یا برگ آلوده می کند و یک باکتری خاکزاد است. عامل بیماری بیشتر در مناطق دارای بارانهای شدید گسترش دارد و در مناطقی که آبیاری غرقابی یا بارانی انجام می شود شایع است و بیشتر دمای بالا c350-30 به همراه چرخش کم هوا و باد را می طلبد.

کنترل

استفاده از ارقام مقاوم ـ عملیات زراعی مناسب که منجر به غرقاب سازی گیاه و زخم کردن گیاه نشود توصیه شده است.

 

ویروس کوتولگی زبر ذرت Maize Rough dwarf virus

اولین بار در ایتالیا و سپس در اسرائیل مورد توجه قرار گرفت و از ایران نیز گزارش شده است. در فارس حدود 4-3% و گاهی نیز تا 40% آلودگی دیده شده است.

علائم بیماری

بوته های آلوده کوتوله می مانند و ساقه ضخیم تر از معمول یا قطورتر نسبت به ارتفاع بوته می گردد. برگها بسیار به هم نزدیک می شوند و این علامت خصوصاً در انتهای بوته مشاهده می شود. برگهای انتهایی کوچکتر و صاف و مستقیم می ایستد. در صورتی که بوته های جوان آلوده شوند قسمت انتهائی بوته خشک می شود و مهمترین علامت بارز این بیماری وجود برجستگی هائی در پشت برگ روی رگبرگها به فواصل معین است که بیشتر اوقات با چشم غیرمسلح هم دیده می شود  و گاهی گالها یا برجستگی ها روی غلاف میوه نیز مشخص هستند.

عامل بیماری

ویروسی از Reoviridae است. ناقل ویروس در طبیعت زنجره ای از Delphacidae به نام Laodelphax striatellus است که وجود این زنجره نشانه وجود ویروس هم خواهد بود. رابطه ویروس و زنجره پایا و تکثیری است و حتی ممکن است ویروس از طریق تخم زنجره هم به نسلهای بعدی زنجره و به گیاه منتقل شود. علاوه بر ذرت، روی گندم و جو نیز دیده شده است.

میزان آلودگی بستگی به زمان کاشت گیاه ـ حساسیت رقم و جمعیت ناقلین دارد. عامل پایداری عمده سال به سال ویروس زنجره ناقل است که رابطه تکثیری دارد و ویروس به طریقه مکانیکی منتقل نمی شود.

کنترل

استفاده از ارقام مقاوم ـ مبارزه با زنجره های ناقل ـ تنظیم تاریخ کاشت

سمپاشی حاشیه های مزارع ذرت با سموم حشره کش سیستمیک هم مؤثر است. از بین بردن علفهای هرز اطراف مزرعه کشت قبل از ذرت (حدود سه هفته قبل) باعث از بین برده زنجره های ناقل می شود.

 

موزائیک ایرانی ذرت  Iranian Maize mosaic Rhabdovirus

چون این ویروس در ایران توسط دکترایزدپناه در فارس شناسائی و گزارش شده است تحت این نام معروف شده است.

علائم بیماری

علائم بصورت خطوط و نوارهای زرد روشن کوتاه تا بلند در تمام طول برگ بطور موازی دیده می شود. اگر بوته در اوایل رشد آلوده شود کاهش رشد بوجود می آید. علائم علاوه بر برگ روی غلاف برگ و غلاف بلالها هم وجود دارد. میزان خسارت این ویروس بسیار زیاد است و در برخی سالها تا 70% آلودگی هم در فارس دیده شده است ولی خسارت بستگی به زمان آلودگی دارد، هر چه گیاه جوانتر باشد و آلوده شود خسارت نیز بیشتر خواهد بود و از لحاظ وزن تر و خشک بوته و میزان تولید دانه هم سخارت دیده می شود. از عوامل مؤثر در میزان آلودگی می توان از رقم ذرت ـ زمان و موقع کاشت و جمعیت ناقل نام برد.

عامل بیماری

عامل بیماری ویروسی از Rhabdovirus است که توسط زنجره های Delphacidae منتقل می شود  رابطه ویروس و زنجره از نوع پایا و تکثیری است.

کنترل

استفاده از ارقام مقاوم ـ مبارزه با زنجره های ناقل از طریق از بین بردن زنجره ها در مکانهای زمستان گذران (علفهای هرز گرامینه کنار جوی آب) با سمپاشی و سمپاشی 3-2 متر از حاشیه مزارع ذرت با سموم سیستمیک به منظور کنترل زنجره هائی که از خارج مزرعه می آیند ـ تنظیم تاریخ کاشت که بهتر است دیرتر بکاریم تا آلودگی کمتر شود.

آفات و بیماری های درخت انجیر


پروانه برگخوار انجیر Ocnerogvia amanda

(Lep: Lymantriidae)

لارو این پرانه در استان‌های فارس، مرکزی و شمال کشور به شدت روی درختان انجیر فعالیت داشته و از برگها تغذیه می‌نمایند و اهمیت آن زیاد است.


زیست‌شناسی

زمستان را به صورت لاروهای سنین بالا در زیر سنگها و پناهگاههای اطراف درختان آلوده می‌گذراند. لاروهای زمستان گذران در طول این دوره فعالیت چندانی نداشته ولی با برداشتن سنگهای پناهگاه و تحریک آنها شروع به حرکت می‌کنند. این لاروها از اواسط اسفندماه حالت پیش شفیرگی به خود گرفته و در حالی که پیله نازک تور مانند بدور خود می‌تنند بدون حرکت باقی مانده و در اواخر اسفندماه تبدیل به شفیره می‌شوند. با گرم شدن هوا از اواسط فروردین ماه پروانه‌ها به تدریج شروع به خارج شدن می‌نمایند و پس از جفت‌گیری ماده‌ها تخهای خود را به صورت دسته‌ای در سطح برگ یا پشت آن می‌گذارند. دوره جنینی تخم 6 تا 8 روز می‌باشد. حشره دارای 5 سن لاروی است. طول دوره لاروی در شرایط آزمایشگاه (18 تا 23 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 58 درصد) 28 روز است. پس از این مدت لارو در سطح برگ در حالی که پیله نازک خاکستری رنگی می‌تند حالت پیش شفیرگی به خود گرفته و ظرف یک تا دو روز تبدیل به شفیره می‌گردد. این آفت در شرایط آب و هوایی آب سرد خفر دارای سه نسل کال و در برخی سالها 4 نسل در سال می‌باشد.



کنترل:

1ـ تخم‌های این آفت دارای پارازیتوئیدهای گوناگونی می‌باشد:

Trichogramma embryophagum (Hym.: Trichogrammatidae)

Anastatus sp. (Hym.: Eupelmidae)

Oocncyrtus sp. (Hym.: Encyrtidae)

2ـ لاروهای این آفت همزمان با غروب آفتاب از پناهگاههای خود خارج شده، به طرف درختان حرکت کرده. از آنها بالا رفته و شروع به تغذیه می‌نمایند. خروج از پناهگاهها و رکت به اطراف درختان از هنگام غروب شروع و تا یک ساعت بعد از آن وقتی که هوا کاملاً تاریک شد ادامه دارد. تغذیه لاروها در ساعات اول شب بسیار زیاد ولی این میزان با گذشت شب رو به کاهش می‌گذارد. در آخرین ساعت تاریکی شب، لاروها شروع به پایین آمدن از درختان نموده و به طرف پناهگاهها راه می‌افتند، لذا می‌توان اقداماتی نظیر:

الف‌ـ پیچیدن گونی و مقوا بدون استفاده یا با استفاده از سموم بدور شاخه‌های آلوده

ب‌ـ استفاده از سموم دور شاخه‌های آلوده

ج‌ـ استفاده از سموم به صورت پودرپاشی دور طوقه

د‌ـ سم‌پاشی زیر درختان و پیچیدن پلاستیک در اطراف تنه درختان آلوده را انجام داده که از بین آنها استفاده از سموم به صورت پودرپاشی دور طوقه و بستن پلاستیک به دلیل تأثیر بیشتر و عدم نیاز به آب و سم پاش بهتر از بقیه روشهاست.

کنترل شیمیایی:

برای کنترل بید انجیر(Simaethis nemorana) ودیگر برگخواران از سم زیر استفاده میکنیم.

دیفلوبنزورون(دیمیلین) Wp25% و 3/. گرم درلیتـــر

شپشک ستاره‌ای انجیر

شپشک ستاره‌ای انجیر Ceroplastes rusci

این شپشک برای اولین بار در ایران روی شاخه های انجیر در استهبان فارس مشاهده شد. همچنین این شپشک توسط مهندس اولادحسینی در تاریخ 5شهریور1384 در حومه شهرستان جهرم(تنگاب) روی انجیروحشی مشاهده وعکسهای مربوطه توسط ایشان گرفته شده است. شکل خارجی این شپشک مدور و نیم کروی می‌باشد. بدن آن از هشت صفحه منظم احاطه شده که در وسط هر یک از آنها لکه سفید رنگی مشاهده می‌گردد، نر دارای بدن قرمز و دو بال سفید رنگ می‌باشد.

کنترل:
1ـ برگهای خزان شده به دلیل آلودگی به پوره‌های نسل زمستان گذران بوسیله دام چرانده شده و در اوایل بهار زمین باغ شخم زده شود.

2ـ در اواخر زمستان سرشاخه‌های آلوده به آفت را می‌توان قطع و سپس معدوم نمود.

3ـ مبارزه شیمیایی به دلیل فعالیت زنبور بلاستوفاگا و نقش ارزنده دشمنان طبیعی (زنبورهای خانواده Encyrtidae) توصیه نمی‌شود.

این عکس کوچک شده است، برای اینکه بصورت بزرگ شده ببینید، روی این قسمت کلیک کنید، اندازه اصلی عکس 353x601 و حجم آن 42 می باشد.
کنه تارتن انجیر مگس انجیر


Carpolonchea aristella

(Dip.: Lonchaeidae)

لارو این مگس از گوشت میوه تغذیه نموده و دالانهایی در گوشت و پوست ایجاد می‌کند و میوه‌های آلوده اغلب دچار ریزش می‌شوند. این آفت زمستان را به صورت شفیره (پوپاریم) در اعماق 5 تا 10 سانتیمتری خاک طی می‌کند. 4 نسل در سال دارد. این افت در انجیرکاری‌های دیم بندرت دیده می‌شود.

کنترل:

یکی از بهترین راههای مبارزه با این آفت مبارزه مکانیکی از طریق جمع‌آوری میوه‌های آلوده ریخته شده پای درخت و سوزاندن آنها وهمچنین شخم زدن پای درختان در زمستان می‌باشد.

درصورت نیاز به سمپاشی:

پرمترین(آمبوش) EC25% 0.8 در هزار


Eotetranychus hirsti

(Acari: Tetranychidae)

وجود کنه انجیر برای اولین بار در ایران در سال 1365 بوسیله دکتر دانشور روی انجیر از ورامین و گرمسار گزارش گردید. رنگ عمومی کنه، زرد روشن و در اواخر فصل به رنگ نارنجی در می‌آید. ماده بیضی شکل و نرها کشیده و کوچکتر از ماده و تخمها به رنگ روشن و کروی می‌باشد.

کنترل:

رعایت اصول به زراعی و از بین بردن علف‌های هرز

بنزوکسی میت(سیترازون) EC20% و 1 درهزار

پروپارژیت(اومایت) EC57% ،، ،، ،،

بروموپروپیلات(نئورون) EC25% ،، ،، ،،

فن پیروکسی میت(ارتوس) sc5% و 5/. در هزار

ایده هایی برای باغبانی ارگانیک و کنترل آفات بطور طبیعی

ایده هایی برای باغبانی ارگانیک و کنترل آفات بطور طبیعی


organic gardening01

 

کاشت برخی از گیاهان با همدیگر، فاصله بندی صحیح و روش های طبیعی کنترل بیماری و آفت می تواند تولید سالم بدون نیاز به مواد شیمیایی را تضمین کند. برخی از گیاهان یکسری خصوصیات طبیعی دارند که وقتی در کنار دیگر گیاهان کاشته شوند، به آن گیاهان کمک می کنند تا رشد کنند و آفات را دور نگه دارند. استفاده از این خصوصیات طبیعی، راهی برای افزایش تولید در باغ و قراردادن گیاهان بیشتر در یک فضای کوچکتر است.

کاشت گیاهان همراه احتمالا از زمانی آغاز شده است که باغبان اولیه متوجه شده بودند که برخی از گیاهان زمانی که در کنار برخی از گیاهان دیگر کاشته می شدند به بهترین حالت از رشد خود می رسند. برای برخی از این افسانه ها و روایات قومی پشتوانه ای علمی نیز وجود دارد، اما بسیاری هم معتقدند که کاشت گیاهان همراه عمدتا ثابت نشده است. البته، باغبانان همیشه می توانند این ایده ها را عملا امتحان کنند و کارایی آن را محک بزنند.

تحقیقات نشان می دهد که کاشت گیاهان همراه در فرهنگ اقوام بومی در واقع به طور طبیعی رخ می داده است. ترکیبات موجود در گیاهان به عنوان مواد دافع آفات یا جذب شکارچیان آفات عمل می کنند. گیاهان همراه برای گمراه کردن و یا دفع آفات گیاهی و یا برای تشویق رشد سایر گیاهان و به عنوان یک تله برای آفات و انگل ها عمل می کنند و مورد استفاده قرار می گرفته اند. گیاهان همراه به منظور ارائه مواد غذایی و یا احتمالا یک خانه جذاب یا زیستگاه برای حشرات مفید - نیز ممکن می تواند به عنوان "پرستار محصول" مورد استفاده قرار گیرد و ایفای نقش نماید. این گیاهان همچنین قادر به تولید بوهایی هستند که آفات را گیج و گمراه کند و از حضور آنها جلوگیری نماید و یا بوی تولیدی آنها به گونه ای باشد که یک محصول در حال رشد گیاهی را از دید آفات پنهان و مخفی سازد. در ادامه دربارۀ برخی از این گیاهان همراه محبوب و موثر اطلاعاتی ارائه شده است که مطالعه آنها خالی از لطف نخواهد بود:


ریحان: اگر با گوجه فرنگی کاشته شد، تولید و طعم را بهبود می بخشد. ریحان برای فلفل ها نیز خوب است و گفته شده است که پشه ها را دفع می کند. همچنین می توان ریحان را در سراسر باغ برای رایحه و خواص سودمندش کاشت.

گاو زبان: یک همراه عالی برای گوجه فرنگی و کلم است زیرا هم کرم شاخدار گوجه فرنگی و هم شاپرک کلم را دفع می کند. همچنین به گیاه توت فرنگی نیز کمک می کند و در واقع برای هر چیزی در باغ سودمند است. آن را در سراسر باغتان بکارید.

بابونه: یک همراه عالی برای کلم، خیار، پیاز و تمام خانواده کلم است. طعم آنها را بهبود می بخشد و یک گیاه عالی است زیرا حشرات مفید را جذب می کند و گل های زیبا و ظریفی دارد.

شوید: نیز اگر با کلم، خیار، کاهو و غیره کاشته شود، عالی می شود زیرا طعم را بهبود می بخشد و به دفع آفات کمک می کند و همچنین در تهیه ترشی خانگی می توانید آنرا بکار ببرید! شوید می تواند خیلی بزرگ شود، بنابراین آن را در وسط بستر خیار بکارید. شوید را با گوجه فرنگی نکارید!

علف گربه (گل نپتون catnip): یک گیاه عالی دیگر برای کاشتن و در دسترس داشتن است. آن را نزدیک کدو و خیار بکارید، زیرا شته ها و حشرات کدو را دفع خواهد کرد. برگهای خشک شده آن می تواند بصورت چای به آرام کردن معده کمک کند و همچنین اسپری آن بر روی بسیاری از گیاهان، قدرت کنترل آفات آن را دو برابر می کند.

تربچه: می تواند در سراسر باغ و در زیر گیاهانی مانند خیار کاشته شود تا سوسک های خیار را دور کند.

گل همیشه بهار: اگر در سراسر باغ کاشته شود، به جلوگیری از کرم های حلقوی کمک می کند و آفات را دور می کند. آنها تمام تابستان تا زمانی که شما گل های مرده را بچینید، گل خواهند داد.

گل های لادن: نیز گل های همراه عالی برای گوجه فرنگی، خیار، کلم و گیاهان دیگر هستند. این گل ها خوردنی هستند و می توانند در سالاد ریخته شوند. آنها برای طالبی و کدو نیز مفید هستند.

پیاز: را می توان آزادانه در سراسر باغ کاشت که به دور نگه داشتن آفات از کلم، بروکلی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل، خیار و دیگر گیاهان کمک می کند. کشت مخلوطی از این گیاهان می تواند آفات باغ را به میزان زیادی کاهش دهد.

گل های آفتابگردان: همراهان عالی و زیبا در سراسر باغ هستند. آنها را در کنار خیار، لوبیا و گیاهان رونده بکارید تا یک داربست فراهم کنند. آنها مقاوم و بادوام اند و یک تله عالی برای شته ها و دیگر آفات هستند. آنها معمولا خودشان دانه های زیادی را برای استفاده در سال آینده فراهم می کنند.

 

گیاهان همراه بسیاری وجود دارند، برای اطلاعات بیشتر در مورد این گیاهان و نحوه عملکردشان لطفا پوستر باغبانی ارگانیک، استفاده از گیاهان همراه را دانلود نمائید.


اما اگر شما از قبل گیاهان خود را کاشته اید و با آفات مشکل دارید،

برخی راه حل های طبیعی دیگر می تواند مفید باشد:


چای یا محلولی از پودر کتانجک (نوعی جلبک بزرگ kelp) به دور کردن سوسک های ژاپنی و شته ها کمک می کند و همچنین مواد مغذی برای گیاهان را فراهم می کند. آنرا یکبار در هفته یا بیشتر، قبل و در مدت زمان های آلودگی به حشرات بر روی گیاه اسپری نمائید.

اسپری سیر و فلفل قرمز تند (دستور تهیه آنرا در قسمت پایین ببینید) بسیاری از حشرات باغ و آفات را دور می کند. این روش احتمالا ارزان ترین گزینه برای تهیه در خانه است و زمانی که آن را اسپری می کنید نیز برایتان مضر نیست. یکبار در هفته یا بیشتر برای چندین هفته قبل و در مدت زمان های آلودگی بکار ببرید.

چای بادرنجبویه حشرات کدو و شته ها را دفع می کند. 2 بار در هفته یا در صورت نیاز بیشتر، آنرا اسپری کنید.

محلولی از چند قاشق چای خوری جوش شیرین حل شده در آب می تواند به جلوگیری و درمان قارچ ها و کپک پودری شکل بر روی گیاهان کمک کند. در صورت نیاز بعنوان یک ماده جلوگیری کننده و درمان جدی آن را استفاده نمائید.

پودر خاک دیاتومه یک ماده جلوگیری کننده و از بین برنده همه کاره برای هر نوع آفت حشره است، چون یکسره می کشد، بنابراین باید با دقت استفاده شود. معمولا فقط زمانی که لارو (کرمینه) هر حشره ای بر روی گیاهان دیده شود، استفاده می گردد. باید بعد از آبیاری یا بارش باران دوباره زده شود. فقط در صورت نیاز بر روی گیاهان بپاشید.

اسپری گیاه نیم یک گزینه محبوب در دنیا برای کنترل آفات است.


طرز تهیه اسپری باغ فلفل تند

مواد و دستگاه های لازم:

  1. 2 تا 4 حبه سیر 
  2. حداقل 4 عدد فلفل قرمز تند
  3. 2 قاشق غذا خوری روغن نباتی
  4. 1 قاشق غذا خوری صابون مایع
  5. 2 تا 3 فنجان آب داغ
  6. مخلوط کن
  7.  حوله، صافی

 

طرز تهیه:

  1. سیر، فلفل، روغن، صابون و آب را در مخلوط کن بریزید و با درجه بالا برای چند دقیقه مخلوط نمائید.
  2. مخلوط را در کاسه یا پارچ بریزید و بگذارید یک شب یا برای حداقل 12 ساعت بماند تا تاثیرات سیر و فلفل تشدید گردد.
  3.  آن را توسط حوله، پارچه پنیر یا صافی صاف کنید و در شیشه دهان گشاد نگه دارید.
  4. برای استفاده، حدود 2 قاشق غذا خوری از آن را در یک بطوری اسپری 453 گرمی (یا 3 قاشق غذا خوری در 680 گرم) بریزید و خوب تکان دهید.
  5.  در صورت نیاز آن را مستقیما بر روی گیاهان اسپری کنید... بهتر است دستکش بپوشید!
  6.  می توان آن را هر زمان احتیاج بود برای جلوگیری و کنترل آفات بکار برد.

 

کود دهی طبیعی

 

گزینه های طبیعی بسیار خوبی برای کود دهی و حاصلخیز کردن خاک وجود دارند. برنامه ریزی خوب و کاشت گیاهان همراه می تواند به بازدهی خوب منجر شود، اما اگر شما با خاک فقیر باغبانی را آغاز می کنید، برخی از کودها ممکن است مورد نیاز باشد:

چای کتانجک (نوعی جلبک بزرگ KELP) یک اسپری برگ عالی است که وقتی بر روی برگ ها اسپری شود (فقط در زمان های گرم روز اسپری نشود)، گیاهان را تغذیه می کند. پاشیدن پودر کتانجک در اطراف گیاهان نیز می تواند اثر مغذی برای گیاهان داشته باشد.

چای گزنه یکی دیگر از گزینه های مغذی است و اگر شما ضایعات آشپزخانه و برگها را کمپوست می کنید، گزنه خشک شده را می توان برای تکمیل خک و بستر کمپوست افزود.
گل های بومادران را می توان بصورت چای یا مخلوط مایع بکار برد و برای آبیاری گیاهان برای تغذیه بیشتر استفاده کرد. همچنین شما می توانید فقط گل های بومادران را در سراسر باغ بپاشید و گفته شده که آنها اثر دفع کننده آفت نیز دارند.

 

علف های هرز

 

بسیاری از علف های هرز، گیاهان بومی ای هستند که طبیعت مادری آنها را برای شکوفایی منطقه شما قرار داده است – برای همین است که از بین بردن آنها بسیار سخت است. یادگیری عشق ورزیدن به علف ها، به معنای گسترش دادن افق های فرهنگیمان است. همچنین بسیاری از به اصطلاح علف ها، خوردنی هستند و یا مصارف پزشکی دارند. برگ های جوان و سبز قاصدک، کاسنی دشتی و دیگر "علف های" معمول، را می توان در سالاد بصورت خام یا بصورت پخته مصرف کرد. ریشه کاسنی دشتی اغلب برای بالا بردن طعم به قهوه اضافه می شود. بسیاری از این علف ها حاوی ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری هستند که خوشمزه نیز می باشند.

 

علف کشهای طبیعی

 

از آنجایی که در طبیعت همواره درسهای زندگی وجود دارد و وظیفه انسان هم کشف و استفاده از آنهاست بنابراین ابتدا وضعیت وجود آفات و علف های هرز را با عشق و خرد می پذیریم و برای از بین نرفتن این جریان عشق در طبیعت و تداوم آن در وجود ما قبل از بین بردن علف های هرز و هرگونه آفت کشی همواره ابتدا از درون از مادرمان (طبیعت) اجازه بگیریم و همواره با درنظر گرفتن شفقت و نه از روی خشم کلافگی به وجود آمده از حضور آفات و ... به عنوان آخرین چاره با کمترین ایجاد درد در آنها با عشق و صبر دست به این کار بزنیم تا این عمل ما کمترین میزان از درد و رنج و نفرت و خشم که خلاف اصول طبیعت است را بر جا بگذارد و هدف نیک ما برای ارتقای کاشت و سازندگی بیشتر طبیعت را به آن القا نماید. در ادامه سعی بر آن شده تا راههایی با کمترین میزان رنجش در زمانهای بحرانی و اجتناب ناپذیر بودن آن ارائه گردد به امیدی که راههای پر شفقتی جایگزین شود:


طرز تهیه اسپری علف کش غیر سمی:

• 0/4 کیلوگرم نمک
• یک گالن (3/7 لیتر) سرکه سفید
• مایع صابون (8 قطره)
نمک را در سرکه حل کنید، سپس 8 قطره مایع صابون به آن اضافه نمائید و محلول حاصل را در بطری اسپری بریزید و روی آن برچسب بزنید که برای موارد دیگری به اشتباه استفاده نشود.

توجه: حتما دقت شود که این محلول دقیقا بر روی علف های هرز اسپری شود و بر روی گیاه اصلی نریزد.

همچنین می توان بر روی علف های هرز روزنامه های مرطوب را همانند شکل ریز چید و روی آن مالچ (خاکپوش) ریخت که این کار از رسیدن اکسیژن به علف های هرز جلوگیری می کند و سبب از بین رفتن آنها می شود.

 

organic gardening

 

به طور کلی راه های کنترل آفات بطور طبیعی، ارزان تر از خرید آفت کش ها می باشد و همچنین برای باغتان، خانواده تان و طبیعت و محیط زیست ایمن تر است.



راه های پیشگیری:

 

ساده ترین راه برای پیشگیری از آسیب حشرات در باغتان، در درجه اول دور کردن آنها از آمدن به باغتان است. داشتن یک باغ سالم بهترین راه دفاع است.

گیاهان ضعیف را بیرون بکشید. آنها ممکن است آلوده به آفات شده باشند و آنها شکارگران را جذب خواهند کرد. گیاه را بیرون بکشید و آن را دور از ناحیه باغتان دفن کنید یا دور بریزید.

خاک ارگانیک و سالم تهیه کنید.شیوه های کمپوست طبیعی، قرار دادن برگ ها یا کاه در اطراف گیاهان (به منظور جلوگیری از دست دادن آب یا یخ زدن ریشه گیاه) و پوشاندن روی خاکتان با کمپوست یا کودهای طبیعی بهترین راه برای رشد دادن گیاهان قوی و استوار است.

اسپری یا خاکپوشی از جلبک. جلبک ها حاوی عناصری از قبیل آهن، روی، باریوم، کلسیم، سولفور و منیزیوم می باشند، که رشد سالم را در گیاهان تقویت می کنند. کود حاوی جلبک بصورت خاکپوش یا اسپری، رشد را تقویت می کند و به گیاه قدرت می دهد تا در برابر بیماری مقاوم باشد. خاکپوش جلبک همچنین کرم ها را دور می کند.

زیستگاه حشرات را به حداقل برسانید. باغتان را از مواد زائد و علف های هرزی که محل های زاد و ولد حشرات هستند، پاک نمائید. از خاکپوش تمیز استفاده نمائید.

گیاهان (محصولات) مختلف را در کنار هم بکارید. آفات و حشرات اغلب ویژه برخی گیاهان هستند. وقتی بطور مخلوط گیاهان را بکارید، آفات کمتر احتمال دارد تا در سراسر یک محصول پخش شوند.


شاخ و برگ گیاهان را خشک نگه دارید.
ابتدای روز آبیاری نمائید، به این ترتیب شاخ و برگها برای بیشتر روز خشک خواهند ماند. شاخ و برگ خیس، حشرات و آسیب قارچی به گیاهانتان را افزایش می دهد. در اینجا (drip-irrigation) می توانید شیوه های آبیاری قطره ای را به ریشه گیاهانتان ببینید، بدون اینکه شاخ و برگ ها خیس شوند.


ضد عفونی نمائید. اگر شما با گیاهان آلوده کار می کنید، قبل از رفتن به نواحی دیگر باغ، ابزارتان را تمیز نمائید. این کار، سرعت شیوع حشرات مهاجم را کاهش خواهد داد.

 

حشرات سودمند برای باغتان:

 

حشرات سودمند، حشراتی هستند که می توانند به باغتان جذب شوند، که حشرات آسیب رسان یا لارو آنها را شکار می کنند. گونه های مختلف بسیاری برای مشکلات خاص وجود دارند:
insect
• زنبورهای پارازیتویید و چالکیدها Brachonids,Chalcids and Ichneumon Wasps
این حشرات سودمند کوچک، کرم های برگ خور را از بین می برند. شما می توانید با کاشتن هویج، کرفس، جعفری، زیره سیاه و گل هویج وحشی، همگی از خانواده تیره چتریان، آنها را به باغتان جذب کنید. این گیاهان به سادگی رشد می کنند و برخی از آنها را باید اجازه بدهید تا گل بدهند. زیرا این گل آنهاست که حشرات را جذب می کند.

• کفشدوزک
این حشرات، شته ها، کنه، مگس سفید و حشرات پولک دار را مصرف می کنند. با کاشتن اعضای خانواده گل آفتابگردان، کاسنی بری یا بومادران می توانید آنها را به باغتان جذب نمائید.

• حشرات شکاری مانند شیر مورچه و شته خوار
اینگونه حشرات مصرف کنندگان مشتاق شته ها هستند و لارو آنها (نوزاد حشرات) شته ها و دیگر انواع حشرات آفت را می خورند. آنها به گل های تیره کاسنی، از قبیل بومادران، گل مینا، گل ژاپنی جذب می شوند.

• زنبور (Hover fly)
این نوع زنبورها مصرف کنندگان مشتاق شته ها هستند و لارو این حشرات شته ها و دیگر حشرات آفت را می خورند. آنها نیز جذب گل های تیره کاسنی می شوند، مانند بومادران، گل مینا، گل ژاپنی.

• آخوندک
این حشرات بزرگ اشتهای زیادی برای اکثر آفات باغ دارند. تخم های آخوندک در باغ قرار داده می شود که آنها بعد از از تخم بیرون آمدن، سریع رشد می کنند و بزرگ می شوند.

• نماتدها
در برابر لارو بیدها (cutworms) موثر است. cutworm نوعی آفت متداول است که جوانه های گیاه را قبل از اینکه بتوانند رشد کنند و از زمین بیرون بیایند، از بین می برد. نماتدها همچنین در برابر سوسک ها و لارو شپشه موثر هستند. تخمهای نماتد میکروسکوپی هستند و بصورت اسفنج کوچی از میلیون ها نماتد کوچک در هربار می باشند. این ها با آب مخلوط می شوند و بر روی خاک ریخته می شوند، که بعدا از تخم بیرون می آیند و سراغ کارشان می روند. اگر آنها بر روی شاخ و برگ هستند، آنها را بشوئید تا بر روی زمین قرار گیرند. نماتدها برای انسان ها و حیوانات خانگی بی زیان هستند.

 

حشره خانه کوچک باغ: شما همچنین می توانید یک باغ کوچک از گیاهان گلدار مخصوص جذب و پناه حشرات سودمند در کنار باغتان داشته باشید. این حشرات خوب بسیاری از حشرات آفت متداول باغ را شکار می کنند و به باغبان یک جایگزین طبیعی و بی خطر برای آفت کش ها می دهند. برای اطلاعات بیشتر درباره ایجاد یک پناهگاه کوچک در باغ، اینجا Garden Mini Insectary کلیک نمائید.


تهیه خانگی اسپری برای دفع آفات:


حشرات نرم تن (کرمهای ریز، شته ها، شپشک سفید)
:
یک قاشق غذا خوری روغن کانولا و چند قطره صابون مایع را در یک لیتر آب بریزید. بخوبی تکان دهید و در بطری مخصوص اسپری بریزید. گیاه را از بالا به پایین اسپری کنید و از پایین به بالا هم اسپری نمائید تا زیر برگ ها نیز اسپری شود. روغن حشرات را خفه می کند.

کرم های ریز و دیگر حشرات:
دو قاشق غذا خوری از سس فلفل تند یا فلفل قرمز تند را با چند قطره صابون مایع در یک لیتر آب مخلوط نمائید. بگذارید یک شبانه روز ثابت بماند، سپس هم بزنید و در بطری مخصوص اسپری بریزید و همانند بالا عمل نمایید. در مدت اسپری، بطری را گاهی تکان دهید.


بیماری های قارچی:
دو قاشق غذا خوری جوش شیرین را در یک لیتر آب بریزید. آن را در بطری اسپری بریزید و بر روی نواحی آلوده شده، بپاشید. این کار را هر چند روز یکبار انجام دهید تا مشکل بر طرف گردد.


کپک پودری:
قسمت های مساوی از شیر و آب را با هم مخلوط نمائید و بر روی گیاهان آلوده شده اسپری کنید. انجام این کار سه بار در هفته باید بیماری را کنترل نماید.


حشرات و بیماری های قارچی:
یک قاشق غذا خوری از روغن پختی، دو قاشق غذا خوری جوش شیرین و چند قطره صابون مایع را در یک لیتر آب بریزید و مخلوط نمائید. آن را در بطری اسپری بریزید و مانند بالا عمل کنید.


احتیاط: اسپری ها که حشرات مضر را می کشند، همچنین حشرات سودمند را نیز می کشند. این اسپری های خانگی را بطور انتخابی مصرف نمائید، فقط بر روی گیاهان آلوده شده، اسپری کنید. آنها را ابتدای صبح یا درست قبل از تاریک شدن هوا بکار ببرید. بعد از بارش باران نیز دوباره آن را اعمال کنید. در زمان اسپری، پوشش محافظ داشته باشید.

 


منبع:


http://wellnessmama.com/2524/organic-gardening-natural-pest-prevention-and-control/

http://www.sparkpeople.com/resource/nutrition_articles.asp?id=1324

http://eartheasy.com/grow_nat_pest_cntrl.htm

http://www.discoverneem.com/neem-insect-spray.html

http://web4.audubon.org/bird/at_home/pdf/3rd_ed_Guide_pg2.pdf

آشنایی با پرورش و نگهداری گیاه سپرفارسی

سپرپارسی,گیاه سپرپارسی

گیاه سپرفارسی به سرما مقاومت ندارد


گیاه سایه دوست سپرفارسی
سپرپارسی، گونه ­ای خشبی نرم، همیشه سبز و چندساله است. نقطه بارز زینتی آن برگساره و به ویژه رنگ بندی خاص آن میباشد. ساقه ها در مقطع عرضی چهارگوش است. برگها بزرگ، متقابل، در اندازه های مختلف (۱۰-۱۸ cm)، بیضوی تا کشیده و به رنگ سبز تیره و ابلق، نقره ای و متالیک- صورتی  مایل به بنفش در بالا و در سطح زیرین تماما بنفش بوده و دارای نمود معمارانه اند. در واقع برگها به صورت بافت ناهمسان و رنگین کمانی می باشند. حاشیه برگ دارای دندانه هایی کوچک است.

گلها قیفی شکل، پنج پارپهنکی، به رنگ بنفش روشن، کوچک و در گل­ آذین خوشه کوچک در پاییز و در سرتاسر سال می رویند. میوه آن پوشینه شکوفا می­ باشد. بهتر است اقلیم مورد کشت در منطقه مرطوب باشد. به این دلیل که فرم رشدی آن در ابتدا ایستاده و سپس آویزان بوده، نیاز است تا در نیمه اول فصل رشد چندین مرتبه اقدام به چیدن نقاط رشد، جهت ایجاد حالت بوته ای، منشعب و قطورتر در آن کرد.

در صورتی که به گل آن که زیاد هم تماشایی نیست اهمیتی داده نشود، می توان اقدام به سربرداری گل در هر موقع از سال کرد. کشت به صورت ردیفی در حاشیه سایه دار زمین توصیه شده است چرا که علاوه بر درخشندگی ترکیب رنگی بنفش-نقره ای برگها، بیشترین گلدهی را نیز در پی خواهد داشت. در اقلیم هایی که این گیاه در زمستان بقا ندارد، به عنوان گیاهی تابستانه و یکساله، قابل کشت بوده و نمایی فوق العاده خواهد داشت.

 

گیاه سایه دوست سپرفارسی,سپرفارسی

گیاه سپرپارسی، گونه ­ای خشبی نرم، همیشه سبز و چندساله است


روش تکثیر سپرفارسی آن استفاده از قلمه های ساقه ای است که در بهار یا تابستان گرفته شده است.

عادت رشدی: نیمه درختچه ای و توده ای است.
میزان رشد: سریع،  ۹/۰-۲/۱ متر ارتفاع. و گسترش آن در حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتیمتر.
نیازنوری: نیمه سایه تا سایه.


خاک مطلوب: خاک حاصلخیز و زهکش مناسب.
نیاز آبی: نیاز به آبیاری منظم دارد. بین دو آبیاری نباید خاک خشک گردد.
مقاومت به سرما: به سرما مقاومت ندارد.

کشاورزی ارکانیک

ارائه یک تعریف کوتاه، دقیق و واضح از کشاورزی ارگانیک دشوار است چراکه  در این باره برخی تصورات وجود دارد که  گاه از روی تعصب، ذهن را از اصل واقعیت دور می سازد. از طرفی، بنا به اعتقاد بسیاری دست اندرکاران، کشاورزی ارگانیک موفق یک مفهوم ذهنی است که نیازمند به کارگیری شیوه های عملی خاص می باشد. بنابراین برای اینکه بدانیم به چه سیستمی کشاورزی ارگانیک اتلاق می شود، راحت تر آن است که گفته شود به چه کشاورزی این واژه تعلق نمی گیرد.
کشاورزی ارگانیک چیست؟
یکی از تصورات اشتباه در مورد کشاورزی ارگانیک آن است که ...
 این شیوه کشاورز بی نیاز از کاربرد مواد شیمیایی می باشد. باید  توجه داشت که ساختمان تمام موجودات زنده و غیرزنده، از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است. در حقیقت باید این طور گفت که آن دسته از مواد شیمیایی که به صورت طبیعی به دست آمده اند در کشاورزی ارگانیک و در حاصلخیز نمودن خاک یا حفاظت گیاهان و پرورش دام، استفاده می شوند. البته کشاورزی ارگانیک، سیستمی است که با کاربرد مستقیم یا مصرف همیشگی آن دسته از مواد شیمیایی که به راحتی به فرم قابل حل درمی آیند همچنین کاربرد هر گونه ماده ضد حیات حتی اگر منشا طبیعی داشته باشد، مخالف است. در جایی که استفاده از این ترکیبات الزامی باشد، باید آنهایی به کار بره شوند که کمترین تاثیر سو را در سیستم به جای گذارند.
نباید تصور کرد که کشاورزی ارگانیک صرفاً هدف جایگزینی ترکیبات آلی با ترکیبات به اصطلاح آگروشیمیایی را دارد. مثال بارز آن جایگزینی کودهای شیمیایی با کودهای آلی می باشد؛ که ممکن است از نظر تاثیر بر کیفیت محصول، حساسیت نسبت به بیماری ها و آلودگی محیط زیست مشابه (و شاید زیانبار) باشند.  واقعیت این است که هیچ چیز اعجاز آمیزی در رابطه با کودهای آلی وجود ندارد. کاربرد غلط مواد آلی، چه به صورت مصرف بیش از حد، و چه به صورت عدم کاربرد آنها در زمان مناسب، و یا ترکیبی از هر دوی این موارد، به نحو چشمگیری سبب اختلال در عمل چرخه های زیستی یا طبیعی می گردد.
کشاورزی ارگانیک چیست؟
تصور اشتباه دیگر از کشاورزی ارگانیک، آن است که تصور می شود منظور از کشاورزی ارگانیک یعنی بازگشت به کشاورزی سنتی که سال ها قبل از مکانیزه شدن کشاورزی رواج داشته است. با لعکس، زارعین کشاورزی ارگانیک، نمی توانند خود را از دستاوردهای علمی 50 سال اخیر، بی نیاز بدانند. در حقیقت کشاروزی ارگانیک سعی دارد با بهره گیری از یافته های علوم زیستی به صورت تکنیک های پیشرفته خود را از قید ترکیبات آگروشیمیایی که کشاورزی صنعتی را به خود وابسته کرده است رها ساخته و به بهبود کیفیت خاک و محصولات کشاورزی کمک کند. تناوب کشت، کشت مخلوط، روش های مکانیکی کنترل علف های هرز، درک بهتر هم زیستی میکوریزا، ریزوبیوم ها و رایزوسفر، تجدید ماده آلی و دیگر بخش های زنده خاک، تلفیق زراعت و دامپروری، از موضوعات مورد بحث در کشاورزی ارگانیک است.
کشاورزی ارگانیک چیست؟
اسامی و اصطلاحات متعددی تحت عنوان کشاورزی ارگانیک وجود دارد. گفته می شود که در سراسر دنیا حدوداً 16 نام متفاوت از آنچه که کشاورزی ارگانیک می نامیم وجود دارد. برخی از شناخته شده ترین آنها، کشاورزی زیستی، کشاورزی بیولوژیک، کشاورزی تجدید شونده و کشاورزی پایدار است. اصطلاح کشاورزی بیولوژیک در اروپا طرفداران بیشتری دارد؛ در حالیکه در بخش هایی از بریتانیا که به انگلیسی تکلم می کنند و در ایالات متحده آمریکا اصطلاح کشاورزی ارگانیک، کاربرد دارد.
 
علی رغم اختلافات ظاهری این اسامی، اصول همگی مشابه است. این اصولی و اهداف، به طور خلاصه، توسط فدراسیون جهانی جنبش کشاورزی ارگانیک به صورت زیر بیان گردیده است:
** تولید غذا باکیفیت بالا، در حد کافی.
** همگامی با طبیعت، به جای سلطه گری و چیرگی بر آن.
** تقویت چرخه های زیستی در سیستم های زراعی، شامل تقویت میکرو ارگانیسم ها، فون (پوشش جانوری) و فلور ( پوشش گیاهی) خاک و افزایش تنوع گیاهی و جانوری.
** حفظ و افزایش حاصل خیزی خاکها  در دراز مدت.
** بهرگیری از منابع تجدید شونده، تا حد امکان.
** فراهم نمودن شرایطی از زندگی برای دام ها که امکان بروز کلیه رفتارهای غریزی را برای آنها فراهم سازد.
** جلوگیری از بروز کلیه اشکال آلودگی ناشی از عملیات مختلف کشاورزی.
** حفظ تنوع ژنتیکی سیستم کشاورزی و محیط اطراف، شامل حفاظت از گیاهان و زیستگاه های طبیعی.
** امکان کسب درامد کافی برای زارعین و جلب رضایت آنها و نیز ایجاد محیط کار سالم.
** در نظر گرفتن اثرات گسترده تر اجتماعی و اکولوژیکی سیستم زراعی.