Agriculture in Iran

Agriculture in Iran

Engineer hussein Tahmasebi
Agriculture in Iran

Agriculture in Iran

Engineer hussein Tahmasebi

چگونه شته ی درختان را از بین ببریم

چگونه شته ی درختان را از بین ببریم

 

مقدمه ای در مورد شته

 

همه ی اسم شته را تا حالا بسیار شنیده ایم اما آیا میدانید شته ها چه آسیب هایی به درختان میزنند؟در این بخش از دلگرم شما رابا شته و راه های از بین بردن شته آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

 

شته ی درختان

شته ی درختان

 

شته و راه از بین بردن شته ی درختان

 

شته چیست؟

 

حشرات این خانواده که با خرطوم خود از شیره گیاهی تغذیه می کنند ، دارای تعداد زیادی از گونه ها و از آفات مهم و درجه اول گیاهان صنعتی ، زینتی ، باغبانی ، سبزیکاری ، جنگلی و غیره بوده و از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار میباشند .شته ها علاوه بر تغذیه از شیره گیاهی در انتقال بیماریهای ویروسی نقش مهمی ایفا می کنند .

عده ای از شته ها باعث پیچیدگی برگ و یا تغییر شکل شاخه ها گردیده و برخی بر روی قسمتهای گیاهان میزبان تشکیل گالهای گوناگونی را می دهند .

شته ها حشرات کوچک کروی ، پهن و یا بیضی شکل هستند ، طول بدن آنها از نیم میلیمتر تا هشت میلیمتر متغیر و اغلب اوقات بین ۲ تا ۴ میلیمتر می باشد .

به شته‌ ها شپش‌های گیاهی هم می‌گویند و اگر یکی از گیاهان‌تان مورد حمله قرار بگیرند، به آسانی می‌توانید بفهمید که علت این نامگذاری چیست. این حشرات کوچک با سرعت شگفت انگیزی زیاد می‌شوند. یک حمله کوچک تنها پس از گذشت چند روز می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

شته‌ها در رنگ‌های مختلفی وجود دارند، از سبز گرفته تا زرد، قهوه‌ای، قرمز یا حتی سیاه و سفید. همه آن‌ها شیره گیاه‌تان را می‌مکند و موجب پژمردگی و زردی آن‌ها می‌شوند. هجوم‌های شدید می‌توانند باعث مرگ قلمه‌های تازه کاشته شده شوند. شته‌ها همچنین یک ماده قندی به نام عسلک از خود ترشح می‌کنند.
گیاهان‌تان ممکن است از حمله شته‌ها دچار یک عارضه جانبی به نام کپک دوده‌ای شوند. این کپک بر روی عسلک ترشح شده، از شته‌ها رشد می‌کند و مانع نفوذ نور به آن قسمت از گیاه می‌شود (از لحاظ دیگر بی‌خطر است). برگ‌های گیاه‌تان را با آب بشویید تا از شر عسلک و کپک دوده‌ای خلاص شوید.

 

شته و راه از بین بردن شته ی درختان

 

 

مشخصات شته

 

  • رنگ آنها بسیار متنوع و اغلب دارای رنگهای زرد ، سبز ، قرمز ، سیاه و یا خاکستری هستند .
  • بدن آنها نرم و پوشیده از موهای ریز با اندازه های متفاوت میباشد .
  • در شته ها سر دارای یک جفت شاخک که طول آن متغیر است وجود دارد .
  • شته ها دارای سه جفت پا هستند و پاهای عقبی معمولا بلند تر از سایر پاها می باشد .
  • شته ها به دو شکل بدون بال و یا بالدار میباشند .
  • در نزد اغلب گونه ها شکم حشره به دم کوتاهی ختم می شود .
  • ضمنا در طرفین و پشت حلقه ششم شکم زائده ای با شکل و اندازه متفاوت وجود دارد .
  • شکل و اندازه این زائده ، شاخکها ، دم و تزئینات آنها از نظر تشخیص گونه ها اهمیت زیادی دارند .
  • شته ها معمولا دارای ترشحات شیرین و چسبناکی بنام ( عَسَلَک ) میباشند که باعث جلب مورچه ها گَشته و حتی مورچه ها با شاخکهای خود آنها را تحریک به ترشح شیره نموده و از آن تغذیه می کنند .

 

 

شته و راه از بین بردن شته ی درختان

 

چگونه شته ها را کنترول کنیم؟

 

 

چگونه شته ی روی درختان را کنترول کنیم؟

ردیف گیاهان تازه کاشته شده را بپوشانید

 

در بهار گیاهان جوان خود را با پوشاندن ردیف‌ها محافظت کنید. می‌توانید به راحتی ردیفی از گیاهان‌تان را با کاور پلاستیکی پوشش دهید. این پوشش‌ها شته‌ها را از گیاهان‌تان دور نگه می‌دارند و در عین حال اجازه می‌دهند که نور، هوا و رطوبت در اختیار گیاهان‌تان قرار بگیرند. هنگامی که گیاه‌تان بزرگ شد یا هنگامی که در تابستان درجه حرارت بالا رفت، این پوشش را بردارید.

 

گیاه‌تان را با آب اسپری کنید

 

امن‌ترین راه برای کنترل شته‌ها این است که هر دو سه روز یک بار، با اسپری کردن آب شلنگ باغ، آن‌ها را از روی گیاهان‌تان جدا کنید. هنگامی که آن‌ها از روی گیاهی بیفتند، به ندرت می‌توانند دوباره از آن بالا بروند.جذب حشرات مفید: گیاهان و گل‌هایی مانند گل همیشه بهار، گل آفتابگردان، قدومه و شوید را در گوشه و کنار باغ یا باغچه‌تان بکارید.

این گیاهان حشراتی مفید را به باغ‌تان جذب می‌کنند که شته‌ها را کشته و از بین می‌برند. یکی از این حشرات مفید که دشمن اصلی شته‌ها است، کفشدوزک است.


صابون‌های ضد حشره

 

صابون‌های حشره‌کش می‌توانند شته‌ها را نیز بکشند، اما در صورتی که شدت حمله آن‌ها زیاد است، این صابون باید به طور مرتب استفاده شود، زیرا سرعت تکثیر این حشرات بسیار زیاد است. 1 شته به تنهایی می‌تواند 80 نوزاد در هفته تولید کند.


حشره کش‌ها

 

برخی حشره کش‌ها در کشتن شته‌ها هم مؤثر هستند. قبل از استفاده از این حشره کش‌ها روش‌های نوشته شده روی آن‌ها را به دقت بخوانید.

نکته: برخی مورچه‌ها از عسلک شته‌ها تغذیه می‌کنند. در حالی که مورچه‌ها به گیاه آسیب نمی‌رسانند، اما از شته‌ها در برابر حشرات مفید و از بین برنده آن‌ها محافظت می‌کنند. اگر از شر شته‌ها خلاص شوید، این مورچه‌ها نیز می‌روند.

رهایی از شر آفات باغ و باغچه با آفت کش‌های طبیعی و خانگی هم به نفع شما است و هم به نفع گیاهان‌تان.

 

شته ی درخت

 

شته و راه از بین بردن شته ی درختان

 

 

علاوه بر آفت درختان حشرات دیگری وجود دارند از جمله:

 

 مورچه ها


مورچه ها می توانند شاخ و برگ گیاهان را بخورند و همچنین می توانند باعث زیاد شدن شته ها شوند. مورچه ها شیره چسبنده (که عسلک نامیده می شود) که توسط شته ها بعد از خوردن گیاه تولید می شود را مصرف می کنند. شما می توانید با اسپری کردن آب و صابون آن ها را ازبین ببرید.

 

کرم گوجه فرنگی


کرم گوجه فرنگی، کرم بزرگی است که گیاهان گوجه فرنگی و سیب زمینی را آلوده می کند. آن ها به صورت وارونه روی ساقه گیاه آویزان می شوند و برگ های گیاه را می جوند تا زمانی که به اندازه یک انگشت دست یا بزرگتر از انگشت شوند. در صورت دیدن این کرم ها می توانید زنبور سرخ را در باغ خود منتشر کنید، زنبورهای سرخ جوان این کرم های مخرب را از بین می برند. یا می توانید قسمتی از بوته که به این کرم ها مبتلا شده اند را قطع کنید.

 

 کرم کلم


کرم کلم مانند کرم گوجه فرنگی باعث آسیب شدید و سریع به گیاه می شود. این کرم باعث آسیب به گیاهانی مانند کاهو و کلم و امثالهم می شوند. این کرم ها کوچک و سبز هستند و به سختی دیده می شوند. شما می توانید با دیدن آسیب به برگ گیاه این کرم را پیدا کنید. در صورت دیدن این کرم باید قسمت های آسیب دیده را جدا کرد.

 

کرم کلم و کاهو


حلزون و راب برگ گیاه را مصرف می کنند. برای از بین بردن حلزون ها می توان از سموم شیمیایی استفاده کرد ولی این سموم ممکن است باعث آسیب های زیست محیطی و همچنین آسیب رساندن به سایر موجودات شوند.

ایجاد موانع فیزیکی یا تله گذاری و جمع آوری کردن حلزون ها به صورت دستی در از بین بردن حلزون ها موثر است. همچنین می توان با کاشت گیاهان دفع کننده حلزون در اطراف مزرعه میزان آسیب به گیاهان را کاهش داد، از جمله این گیاهان می توان سیر، پیازچه، آفتابگردان و نعنا را نام برد.

حلزون

همه حشرات برای گیاهان مضر نیستند. حشراتی مثل زنبورها و پروانه ها گرده افشانی انجام می دهند و باعث افزایش تولید میوه می شوند. قبل از هر عمل برای از بین بردن آفات بهتر است ابتدا از روش طبیعی برای از بین بردن آن ها استفاده کرد. زیرا در صورت به کار بردن سموم شیمیایی ممکن است باعث آسیب رساندن به دیگر موجودات مفید شود.

 

 

شته و راه از بین بردن شته ی درختان

 

مبارزه با آفات و شته ی درختان

 


مبارزه با شته ها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که بمحض ظهور اولین کُلُنی های شته آغاز گردد .
بعلاوه در این زمان هنوز تعداد پارازیتها و شکاری ها زیاد نبوده و سمپاشی زیان زیادی به آنها وارد نمی کند .مبارزه با شته در محیط های بسته آپارتمان نسبتا ساده بوده و با چند بار استفاده از حشره کُش های معمولی که برای مبارزه با مگس از آنها استفاده میشود از بین میرود .


اما در محیط باز دفع شته بسیار مشکل است .
سمومی که در مبارزه علیه شته ها بکار برده می شود ، اغلب سموم فسفره میباشند که خاصیت تماسی دارند مانند :

مالاتیون ، گوزاتیون ، دیازینون و سوپر اسید ، که بر حسب ماده موثر آنها از یک تا یک و نیم گرم در یک لیتر آب مصرف میشوند .


سموم نفوذی موسوم به سیستمیک مانند :

فسامیدون ، متاسیتوکس و سموم مشابه که دارای خاصیت نفوذی میباشند برتری چشم گیری به سموم تماسی شته کُش دارند .
زیرا علاوه بر اینکه شته ها در سطح زیرین برگها و مکانهای دیگری از گیاه که سم مستقیما به آنها نمی رسد را از بین میبرد ، بلکه به پارازیت ها و شکاری های مفید آنها نیز صدمه زیادی وارد نمی آورد .
و نیز علیه کَنِه های گیاهی موثر می باشد و دوام آنها برحسب رشد گیاه و نوع سم بین ۱۰ تا ۲۰ روز طول می کشد . برای اینکه مقدار ماده موثر بیشتری داخل گیاه شود ، لازم است که سمپاشی زمانی که برگها باندازه کافی رشد کرده باشند انجام گیرد .
بنابراین باید این سموم را دیر تر از سموم شته کُش تماسی مصرف نمود .

نگهداری از بونسای افرا

نگهداری از بونسای افرا

افرای سرخ گیاهی از جنس Acer در خانواده Aceraceae است و به نام های Red Maple و Swamp Maple و Florida Maple شهرت دارد. این گونه بومی شمال شرقی آمریکا و ایالت فلوریدا می باشد و محدوده گسترش آن از شرق به نیوفاندلند ، به فلوریدای جنوبی و شرق تگزاس است.

.

این گیاه دارای برگها ساده و متقابل و چند قسمتی با دندانه های نامنظم و درازا و پهنای ۳ تا ۷ سانتیمتر است

 

دارای گل های کوچک ، زرق و برق دار به رنگ قرمز که در اواخر زمستان یا اوایل بهار (هفته دوم فوریه در شمال فلوریدا) شکوفه میدهند و از ماه مارس گل های زیبای آن ظاهر میشود

 

افرا سرخ به محیطی مرطوب نیاز دارد ،به نور زیاد و مستقیم در تابستان و باد های خشک و دمای زیر صفر در زمستان حساس هست ولی می توان به صورت گلدانی از گیاه نگهداری کرد و در تابستان در مکانی نیم سایه نیم آفتاب قرارش داد و در زمستان به مکان گرم تری منتقل شود . افرا را بهتره در مکانی نیم سایه نیم آفتاب و کنار دیواربکارید تا تابستان ها کمتر دچار مشکل بشه ،خشکی محیط و کمبود رطوبت ،روز های بسیار گرم تابستان و خشکی کشیدن خاک باعث ایجاد مشکلاتی در افرا میشه ،در فاصله دو آبیاری خاک را کمی مرطوب نگه دارید(خاک خیلی خشک نشود ) صبح ها و عصر ها زمانی که آفتاب روی برگ ها نیست برگ ها را غبار پاشی کنید تا کمی رطوبتش فراهم بشه و در طول بهار و تابستان با کود مایع ۱۰_۱۰_۱۰ یا کود کامل مخصوص گیاهان زینتی تقویتش کنید.در اواخر پاییز و هنگام خواب گیاه ،شاخه های شکسته و مرده را قطع کنید .

.

میوه آن به رنگ قرمز در اواخر بهار و اوایل تابستان نمایان میشود

.

اگر حاشیه برگها سبز و فقط نوک آنها آسیب دیده‌اند هوای خشک و یا صدمه‌های مکانیکی می‌تواند عامل آن باشد و اما اگر حاشیه‌ها نیز زرد و قهوه‌ای رنگ شده‌اند عولامل زیادی مانند افراط و تفریط (بیش بود و کمبود) در آبیاری زیاد و یا کم بودن نور و درجه حرارت عامل آن هستند،کمبود پتاسیم باعث خشکی حاشیه برگ میشه ،با کود مخصوص بنسای هر سه هفته یکبار گیاهتان را تقویت کنید ،نور از پشت پرده توری به گیاه برسد ،غبار پاشی هم فراموش نشود .

.

با توجه به نیاز رطوبتی بالای گیاه یک یا دو بار در روز برگ ها را غبار پاشی کنید صبح زود یا عصر (از آبی استفاده کنید که کلر آن خارج شده باشد ) رسیدن هوای آزاد به گیاه نیز باعث شادابی آن می شود ،د رمعرض جریان باد سرد قرار نگیرد ،هر سه تا چهار هفته یکبار با کود مخصوص بنسای تقویت شود .

.

برگهای افرای سرخ قبل از ریزش تبدیل به رنگ نارنجی و قرمز میشوند

.

شرایط محیط برای رشد بونسای افرای سرخ عبارتست از:
نور: مکانی کاملاً روشن
رطوبت: محیط رشد آن کمی مرطوب باشد
آبیاری : زیاد، به خصوص اگر خاک آن، آب را در خود نگه نمی دارد
دما: حدود ۱۵ درجه سانتیگراد
خاک: خاک سبک مخلوط خاک هوموسی و پیت و مفداری کمپوست آلی

.

آفات و هشدارهای دیگر :

  • شته و مگس سفید. از خفیف ترین آفت کش ها استفاده کنید.
  • همچنین برگ ها ممکن است در آفتاب کامل بسوزند.

 

هرس:

 

شاخه های زیرین گاهی حذف شود . بهترین زمان هرس زمستان است . در بهار در اثر قطع اندام ، شیره گیاهی فراوانی خارج میشود .

 

نگهداری از بن سای

بن سای این نماد زیبای طبیعت اکنون در بسیاری از منازل ما وجودارد. پیش از این نیز در مورد این درخت های مینیاتوری نوشته بودیم. این بار می خواهیم روش هایی برای انتخاب یک بن سای مرغوب و همچنین نگهداری از آن را آموزش دهیم.

.

بن سای خوب را چطور تشخیص بدهیم؟

.
بهترین زمان برای خرید بن سای فصل های گرم است پس اگر می خواهید صاحب یک جنگل کوچک شوید هر چه زودتر دست به کار شوید.
سالم بودن بن سای را هنگام خرید می توان از روی ساقه آن تشخیص داد. ساقه محکم و سفت نشانه آن است که بن سایی که انتخاب کرده اید خوب و مرغوب است. اما اگر ریشه های گیاه در خاک تکان می خورد و محکم نبود نشانه خوبی نیست.

.
این روزها بن سای هایی می بینیم که نمونه کامل بی سلیقگی هستند. برای آنکه قیمت این گیاه پایین آورده شود برخی از مراکز فروش گیاه بن سای هایی می فروشند که ساقه و برگ های آن هیچ همخوانی با هم ندارند. مثلا برگ های شمشاد بر روی یک ساقه ظریف و برعکس نشانه آن است که گیاه درست و سالمی انتخاب نکرده اید.

.
بن سای را کجا نگه داریم؟

بطور کلی بن سای یک گیاه خانگی است. بهترین محل برای نگهداری بن سای در خانه یک محیط حنک مثل پاسیو یا راهرو است البته اگر چنین انکانی ندارید می توانید گلدان را در محیطی با دمای ۱۸ تا ۲۲ قرار دهید.
نور مستقیم برای بن سای بهیچ وجه مناسب نیست سعی کنید گلدان را در محیطی نورگیر اما به دور از نور مستقیم قرار دهید. چرا که آفتاب مستقیم باعث زرد شدن برگ های آن می شود.

 

مراقبت های ویژه از بنسای

دشمن این گیاه آب کلردار است. همیشه در یک طرف مقداری آب ریخته و بگذارید کلر آن ته نشین یا تبخیر شود و از همان آب برای آبیاری بن سای استفاده کنید. میزان آبدهی نیز باید به گونه ای باشد که خاک گلدان همواره مرطوب باشد.
بن سای نیاز به هرس دارد. گیاه تان را به طور مرتب هرس کنید.
برای تقویت گیاه نازنین تان از کودهای مخصوص بن سای استفاده کنید و هر دو سال یکبار حتما خاک آن را تعویض کنید.

.

مناسب ترین مکان رشد آنها در کنار آب است. حتی گاهی لازم است یک سینی کم عمق حاوی آب زیر گلدان قرار دهید

 

نگهداری از بونسای افرا

نگهداری از بونسای افرا نگهداری از بونسای افرا نگهداری از بونسای افرا نگهداری از بونسای افرا نگهداری از بونسای افرا نگهداری از بونسای افرا نگهداری از بونسای افرا نگهداری از بونسای افرا نگهداری از بونسای افرا 

کانال رسمی ما هم به نشانی 

husseintahmasebi@