Agriculture in Iran

Agriculture in Iran

Engineer hussein Tahmasebi
Agriculture in Iran

Agriculture in Iran

Engineer hussein Tahmasebi

چگونگی تعویض گلدان گیاهان


نحوه تعویض گلدان گل,چگونگی تعویض گلدان گل,طریقه جابجایی گل ها

چگونگی تعویض گلدان گیاهان
همانند کودکی که رشد کرده و به لباس‌های بزرگ تری نیاز دارد گیاه نیز همین‌طور است.
اکثر گیاهان پس از مدتی رشد می‌کنند و از گلدان‌ها و ظروفی که درونشان هستند بزرگ‌تر می‌شوند؛ پس باید هر چند وقت یک‌بار گلدان گیاهان مورد علاقه‌تان را تعویض کنید. اگر این کار را به موقع انجام دهید، گیاهانتان نیز با رشد خوب خود به شما پاداش خواهند داد.

گلدان خانه گیاه است و اهمیت آن در رشد و طراوت از مهمترین شرایط یک گیاه موفق است. گلدان و گیاه به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی ترکیب محل مسکونی یا کار شما تابع شکل، رنگ و فضای محیطی است که باید به‌دقت مورد نظر قرار گیرد. خروج ریشه از سوراخ انتهای گلدان و کند شدن رشد گیاه از نشانه‌های لزوم تعویض گلدان است. گیاهان غیرسالم را از فهرست تعویض گلدان خارج سازید چون احتمال دارد بعد از جابجائی به دلیل عدم مقاومت لازم خشک شوند.


هنگام انتخاب گلدان برای گیاهتان، گلدانی را انتخاب کنید که قطرش 2.5 تا 5 سانتی‌متر بزرگ‌تر از گیاه باشد. اگر گلدانی که انتخاب می‌کنید بیش از اندازه بزرگ باشد، گیاه داخل آن بیش از حد کوچک به نظر می‌رسد (تا زمانی که در خانهٔ جدیدش دوباره رشد کند).


علائمی که نشان می‌دهند باید گلدان گیاهتان را تعویض کنید
-ارتفاع گیاهتان نسبت به گلدان بیش از اندازه بلند است -اگر این چنین باشد و خطر خم شدن و سقوط گیاهتان وجود داشته باشد  یا اینکه هم اکنون این اتفاق افتاده باشد باید گلدان آن را تعویض کنید.


-خاک گیاهتان تُهی و عاری از مواد مغذی شده باشد -گیاهان سالم مواد مغذی مورد نیازشان را از خاکی که درونشان هستند می‌گیرند. اگر خاک گیاهتان بد منظر شده یا روی آن را دلمه‌هایی از نمک، کپک یا قارچ پوشانده است، وقتش رسیده که گلدان و همچنین خاک گیاهتان را تعویض کنید.


-ریشه‌های درهم پیچیده و بیرون زده -متوجه شدن این مسئله که ریشه‌ها چه زمانی در هم پیچیده شده‌اند امری مشکل است، چون تمام این اتفاقات زیر خاک می‌افتد و از دیده پنهان است. اما اگر رشد گیاهتان متوقف شده و یا آرام‌تر شده است، می‌توانید حدس بزنید که علت آن کمبود جای ریشه‌ها است.


چگونگی تعویض گلدان گیاهان
-در محلی که می‌خواهید کار تعویض را انجام دهید روزنامه یا پلاستیک پهن کنید.
-یک ظرف یا گلدان جدید برای گیاه انتخاب کنید.
-خاک چند منظوره و مناسبی که برای گیاهتان تهیه کرده‌اید را نیز آماده کنید.
-انتهای گلدان گیاهتان را با مقدار کمی خاک پُر کنید.

 

نکاتی درباره نگهداری گلها

گل رز: برای نگهداری گل رز در آب، ابتدا باید گلبرگ‌های پلاسیده قسمت خارجی آن را جدا کرده و خارهای آن را از شاخه بکنید. سپس ساقه گل را شکاف دهید یا آن را له کنید.

گل سوسن و دیگر گل‌های پیازدار: انتهای ساقه را قطع کنید، ماده سفید و چسبناکی که از آن خارج می‌شود. آب بکشید و بشوئید سپس آن را درون ظرفی از آب بگذارید.

گل سوسن و زنبق: انتهای ساقه را به شکل مایع به اریب قطع کنید. سپس آن را باز کرده داخل آب بگذارید. بساک و پرچم را که سنگینی گرده‌ها روی آن است می‌توانید با انگشت فشار داده و به هم بچسبانید زیرا این گرده‌ها باعث لک شدن گلبرگ می‌شود و از زیبائی آن می‌کاهند.


گل میخک: برای آنکه میخک دوام بیشتری یافته و شادابی‌اش را حفظ کند، آن را بدون قیچی با دست ببرید.
گل شقایق: ته ساقه را روی شعله شمع یا فندک بسوزانید تا تبدیل به زغال شود.

- اگر می‌خواهید گل‌های شما تا آمدن میهمان‌‌ها تر و تازه و شاداب بماند، انتهای ساقه‌ها را با دستمال مرطوبی بسته درون یخچال بگذارید. مدت بیشتری تازه خواهند ماند.


- آبی که به گلدان‌‌ها می‌دهید بهتر است از نظر درجه حرارت با دمای اتاق تطبیق کند. برای این کار، آب را در ظرفی ریخته و بگذارید چند ساعت در اتاق بماند، تا هم درجه حرارت آن متعادل شود و هم اینکه کار موجود در آن ته‌نشین شود.

- آب لوله‌کشی به‌علت آنکه دارای کلر می‌باشد، برای گلدان‌ها چندان مناسب نیست، بهتر است یک روز قبل آب را در ظرفی ریخته و سپس گلدان‌ها را آب بدهید. این کار از قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها جلوگیری می‌کند.


- آبی که تخم‌مرغ‌ها را در آن پخته‌اید دور نریزید، زیرا این آب سرشار از املاح معدنی است و پس از سرد شدن برای گیاهان بسیار مناسب است.

- پوست تخم‌مرغ‌ها را نیز پس از مصرف، داخل ظرف دهان باریکی که حاوی آب است بیندازید و سرش را بگذارید. بعد از گذاشتن یک شبانه‌روز، گل‌ها را با آن آب دهید.


- نوشیدنی‌های گازدار مانند آب معدنی یا سودار را که گاز آن رفته است دور نریزید زیرا دارای مواد شیمیائی خوبی است که به گل‌‌ها رنگ و شادابی خاص می‌بخشد.

- گلدان گیاهان تازه خریداری را در صورتی تعویض نمائید که ریشه پر باشد و این بدین معنی است که حداقل ۶ ماه از زمان تعویض قبلی گذشته باشد.


- سعی کنید تعویض گلدان را در آغاز فصل بهار انتخاب نمائید تا به دلیل جریان شیره نباتی در پیکره گیاه، ریشه بتواند صدمات وارده را در حین تعویض ترمیم بافت‌ها خود جبران نماید.

نحوه تعویض گلدان گل,چگونگی تعویض گلدان گل,طریقه جابجایی گل ها


شرایط لازم برای یک گلدان مناسب جهت جابجائی گیاه را با اطلاعات زیر بدست آورید
- اندازه گلدان از مشخصات مرتبط با هم در قاعده در سر، انتها و ارتفاع برخوردار است که نام‌گذاری آن براساس دهانه قطر بالائی است که با ترتیب ۷-۹-۱۲-۲۰-۲۵-۳۷ می‌باشد. بنابراین برای جابجائی گیاه خود از گلدانی به گلدان دیگر گلدانی به مشخصات بعد از گلدان قبلی را انتخاب کنید.


- گلدان‌های سفالی بدون لعاب و با لعاب، پلاستیک، چوب و فایبرگلاس هر کدام دارای ویژگی‌هائی هستند که گیاهدار با در نظر گرفتن محل قرارگیری گلدان حساسیت گیاه و هماهنگی با محیط بهتر انتخاب را داشته باشد.


ویژگی‌های گلدان‌های پلاستیکی: تنوع در شکل، رنگ، طراحی و همخوانی با محیط‌های آپارتمانی.
ویژگی‌های گلدان‌های سفالی: قابلیت نفوذ آب و هوا از جدار آن به‌صورت دو طرفه، سنگین بودن و عدم امکان واژگون شدن، شکل و رنگ سنتی.


- اگر از گلدان کهنه قدیمی استفاده می‌کنید قبل از جابجائی گیاه رسوبات قبلی آن را پاک نمائید و در صورت استفاده از گلدان نو آن را برای مدتی غرق آب نمائید تا بدنه آن سیراب شود.


- برای جلوگیری از مسدود شدن سوراخ انتهائی گلدان بر اثر حرکت خاک به دلیل جریان آب، سطح سنگ‌ریزه یا گلدان شکسته‌ها را با مقداری پوشال یا شلتوک برنج بپوشانید تا راه خروج آب باز بماند.

یک روز قبل از جابجائی گلدان دارای گیاه را از آب اشباع کنید و در هنگام تعویض دست چپ خود را در پائین گلدان قرار داده و با وارونه کردن و وارد کردن ضربه به گلدان، گیاه را خارج نماید. خاک‌های کهنه را بدون آنکه به ریشه‌ها صدمه‌ای وارد شود با یک میله یا مداد حذف کنید و سپس آن را درون گلدان جدید آماده شده قرار دهید و به آن خاک غنی و مرطوب اضافه کنید. خاک گلدان را با چند لرزش و فشار دست متراکم نمائید.


- گیاه تعویض شده در گلدان جدید را به‌مدت دو روز آبیاری نکنید تا ریشه‌ها جهت آب‌یابی توسعه پیدا کند. در صورت حرارت بالای محیط می‌توانید از غبارپاشی استفاده کنید.


- در صورت بسته شدن احتمالی محل زهکشی و یا تلاقی شدن خاک یک مفتول یا میله را با احتیاط در محل سوراخ زهکشی به حرکت درآورید تا آب اضافی خارج شود.


- با قرار دادن زیرگلدانی، آب جمع شده را مرتب خالی کنید.
- در صورت عدم امکان جابجائی یک گیاه از گلدانی به گلدانی جدید کمبود زمان، فصل نامناسب و سنگین وزن شدن آن، خاک‌های سطحی گلدان را تا حدی که به ریشه‌ها صدمه نزند با خاک غنی و نو جایگزین کنید.

کاشت و پرورش گل قهر و آشتی

گل قهر و آشتی (به انگلیسی Sensitive)

 نام علمی : Mimosa pudica

 معرفی گل قهر و آشتی

 گل قهر و آشتی همچنین با نام های مرا لمس نکن و گیاه حساس شناخته می شود که بومی جنوب آمریکا و جنوب آمریکای مرکزی می باشد. گل قهر و آشتی یک گیاه مناسب برای نگه داری در بالکن است زیرا می توان آن را جا به جا کرد. مانند گیاه ونوس حشره خوار، گیاه قهر و آشتی نیز به لمس حساس می باشد.

 بر خلاف ونوس حشره خوار، گیاه قهر و آشتی به برگ های خود حساس است و زمانی که برگ ها لمس می شوند برای محافظت از خود آن ها را می بندد. گیاه قهر و آشتی یک گیاه حشره خوار نیست و حشره ها را به دام نمی اندازد. اگر شما گیاه را لمس کرده و یا به گلدان آن ضربه ای وارد کنید برگ ها به سرعت بسته شده و بعد از چند دقیقه دوباره باز می شوند. زمانی که گیاه قهر و آشتی دچار اختلال شود، گیاه آب را از سلول های خود خارج می کند که در نتیجه باعث فروپاشی سلول ها می شود (که ما به صورت بسته شدن برگ ها این حرکت را می بینیم). زمانی که یک برگ بسته می شود، آن برگ می تواند برگ های همسایه را تحریک به بسته شدن کند.

 

 گیاه حساس یا گیاه قهر و آشتی می تواند تا ارتفاع 150 سانتی متر و عرض 90 سانتی متر رشد کند. هر چند در باغ ها معمولا به ارتفاع 30 تا 90 سانتی متر رشد می کند. گیاه قهر و آشتی گل های صورتی رنگ کروی شکل دارد که قطر آن ها معمولا 3 سانتی متر است. گل دهی معمولا از اواسط تا اواخر تابستان می باشد. گیاه قهر و آشتی را در مخلوط خزه تورب و پرلیت به نسبت 1 به 1 یا 2 به 1 بکارید. شما همچنین می توانید از خاک های لومی و شنی نیز استفاده نمایید.

 برگ های گیاه قهر و آشتی تا حدودی شبیه سرخس می باشند، این گیاه یک گیاه خزنده یک ساله است.

 گیاه قهر و آشتی را می توان در آفتاب کامل یا سایه جزیی کاشت. این گیاه حداقل به 8 ساعت نور در روز نیاز دارد. اگر گیاه قهر و آشتی به اندازه کافی نور دریافت نکند برگ های آن بسته خواهد شد، برگ ها در شب نیز بسته هستند.

 خاکی که گیاه قهر و آشتی در آن کاشته می شود باید به طور مداوم مرطوب باشد اما از خیس شدن خاک باید اجتناب کرد.

 در مناطق گرم می توان گل قهر و آشتی را خارج از خانه نگه داشت، اما این گیاه یکی از بهترین گیاهان خانگی است که در بالکن یا درون خانه نگه داری می شود. اجازه ندهید گیاه قهر و آشتی در دمای زیر 18 درجه سانتی گراد قرار بگیرد، در این صورت برگ ها و ساقه آن به رنگ زرد روشن در می آیند.

 در طول فصل رشد، هفته ای یک بار به گیاه قهر و آشتی یک کود نیمه قوی بدهید.

 آفات و بیماری ها: گل قهر و آشتی یک گیاه قوی در برابر آفات و بیماری ها است بنابراین نباید در این مورد نگرانی داشته باشید.

 کاشت گیاه قهر و آشتی

 گیاه قهر و آشتی معمولا از طریق بذر کاشته می شود. قبل از کاشت بهتر است بذرها را چند ساعت در آب خیساند. گل های صورتی این گیاه دانه تولید می کنند. بذرها را در خاک و یا در مخلوط خزه تورب و پرلیت بکارید و آن ها را با 0/3 سانتی متر خاک بپوشانید. خاک باید مرطوب باشد. بعد از کاشت بذرها یک پلاستیک تمیز روی گلدان بکشید، بذرها برای جوانه زنی به رطوبت زیادی نیاز دارند. جوانه زنی معمولا 14 تا 21 روز طول می کشد. دمای مناسب برای رشد این گیاه 21 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد. بذرها را ابتدا در یک گلدان 7 سانتی متری بکارید و بعد از این که بذرها جوانه زدند و به خوبی تثبیت شدند، قوی ترین نهال ها را انتخاب کنید و آن ها را به گلدان های 13 سانتی متری منتقل کنید. فراموش نکنید در گلدان سوراخ زهکشی قرار دهید.

 شما همچنین می توانید این گیاه را از طریق قلمه نیز بکارید. یک شاخه که دارای یک گره برگی است را قطع کنید و آن را در خاک قرار دهید. روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا خاک مرطوب بماند. در آب و هوای گرم، تقریبا باید هر روز به گیاه قهر و آشتی آب داده شود.

 گیاه قهر و آشتی به سادگی از طریق بذر رشد می کند و یک گیاه بسیار سازگار است اما به رطوبت و گرما نیاز دارد. زمانی که ریشه این گیاه در یک فضای محدودی باشد، شکل گل ها و شاخ و برگ ها جذاب تر می شوند. اما به هرحال در صورتی که ریشه از سوراخ زهکشی گلدان بیرون بیاید باید گلدان را عوض کرد و گیاه را به یک گلدان بزرگ تر منتقل نمود.

 

 اطلاعات متفرقه

 دقیقا مشخص نیست دلیل بسته شدن برگ های گیاه قهر و آشتی چه چیزی است. این عمل می تواند به دلیل حفاظت در برابر شکارچیان بوده که آن را نخورند، یا می تواند به دلیل حفاظت از خود در برابر آب و هوای ناملایم و یا حشرات مخرب باغ و ... باشد.

 گیاه قهر و آشتی در مناطق زیادی وجود دارد و در استرلیا، هاوایی و دیگر مناطق به یک علف هرز مهاجم تبدیل شده است. نام لاتین این گیاه bashful (خجالت) می باشد. این نام اشاره به برگ های حساس آن دارد که بعد از لمس بسته می شوند.

 نکات

 - مواظب باشید بیش از اندازه به این گیاه آب ندهید و فقط آن را مرطوب نگه دارید.

 - گیاه قهر و آشتی در شب به خواب می رود و به همین دلیل برگ های آن بسته می شوند.

 - گل های زیبا و صورتی گیاه قهر و آشتی که مانند یک گلوله پنبه ای هستند می توانند دانه های زیادی تولید کنند.

 - پلاستیکی که روی گلدان کشیده می شود باید روشن باشد و به محض دیدن جوانه باید آن را از روی گلدان برداشت.

 - اگر گلدان را با پلاستیک می پوشانید، تا زمان جوانه زنی آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بعد از جوانه زنی پلاستیک را حذف کرده و گلدان را در نور کامل قرار دهید.

 - اولین برگ ها پس از چند روز ظاهر خواهند شد. برگ های اولیه حساس نیستند و حرکت نمی کنند. حدود سه هفته بعد، برگ ها بالغ می شوند و در زمان لازم حرکت خواهند کرد. هرچه گیاه بیشتر رشد می کند برگ ها حساس تر می شوند.

 - در صورت امکان برای آبیاری گیاه قهر و آشتی از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید. زیرا اگر آب شیر مواد شیمیایی مانند کلر داشته باشد باعث ایجاد حساسیت در گیاه می شود.

 - دمای سرد از ظاهر شدن برگ ها جلوگیری می کند. گلدان را در یک مکان با دمای 21 تا 30 درجه قرار دهید. بهترین دما برای این گیاه 29 درجه سانتی گراد می باشد. اگر درجه حرارت بین 21 تا 30 درجه سانتی گراد باشد گیاه در کمتر از 7 روز جوانه می زند. اگر درجه حرارت پایین تر باشد جوانه زنی معمولا 21 تا 30 روز بعد از کاشت بذر انجام می شود.

6گیاه دارویی برای مقابله با سرما خوردگی

همه ی ما از مزایای گیاهان دارویی آگاهیم. مصرف این مواد برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری ها بسیار مفید است. در زیر به معرفی چند ماده می پردازیم که برای بهبود سرماخوردگی بسیار سودمندند.
هل
هل ادویه‌ای می باشد که طعمی دل چسب به چای می‌ دهد.

هل سرشار از روغن‌های اساسی می باشد که به هضم غذا کمک شایانی می‌کند،
باروری را افزایش می‌دهد و قند خون را متعادل می‌ کند.

در آسیا هل از نظر پزشکی برای افزایش گردش خون و افزایش انرژی بسیار ارزشمند می باشد، به بهبود
آسم کمک می‌کند و بد‌خلقی را کاهش می دهد.

هل برای هر چهار گروه خونی مناسب می باشد.

خواص چای سبز و هل

زنجبیل
هزارن سال مردم چین از
زنجبیل به عنوان  یک ضد التهاب طبیعی برای کاهش درد استفاده می کردند.

 زنجبیل به کاهش حالت تهوع، آرتروز، سردرد، دردهای قاعدگی، دردهای عضلانی و همچنین افزایش گردش خون کمک می کند.

زنجبیل یک مکمل عالی برای سبزیجات، سس و شیرینی‌جات می باشد و جوشانده ای خوش‌طعم نیز می باشد.

زنجبیل برای هر چهار گروه خونی مناسب می باشد.

زنجبیل و بهبود یک بیماری شایع
خواص بی نظیر زنجبیل و چای سبز
دارچین
دارچین ادویه گرم و خوش‌طعم برای درمان انواع بیماری‌ها مانند ضعف، عفونت‌های احتمالی، التهاب معده، پوسیدگی دندان و درد مفاصل به کار گرفته می‌شود.

دارچین دارای خاصیت ضد‌التهابی و
آنتی‌اکسیدانی می باشد و قند خون را پایین می‌آورد.

دارچین به افرادی که طبع سردی دارند کمک می‌کند تا سرحال شوند.

 روی بیسکوییت صبحانه، ماست و چای خود بپاشید.

دارچین برای
گروه خون B مضر می باشد و برای سایر گروه های خونی مناسب است.

عسل و دارچین را دریابید

زردچوبه
زردچوبه ادویه‌ خوش‌طعم و زرد، که بیشتر در خوراک کاری پیدا می‌شود، دارای خاصیت ضد‌التهابی و آنتی اکسیدانی است.

 زردچوبه  گردش خون را در بدن افزایش می‌دهد.

           

 زردچوبه، دارای ماده‌ای شیمیایی به نام کورکومین می باشد که موجب از بین رفتن پلاک خون و کاهش کلسترول، کارکرد
انسولین و محافظت از مغز می‌شود.

خاصیت ضد‌التهابی زردچوبه کمک می‌کند تا درد مفاصل کاهش یابد.

شیر (شیر بادام یا شیر سویا) را گرم کنید و یک قاشق چای‌خوری در آن زردچوبه اضافه کنید.

زردچوبه برای هر چهار گروه خونی مناسب است.

فلفل قرمز
فلفل قرمز به خاطر کاپسا‌سینی که درآن وجود دارد درد مفاصل را کاهش می‌دهد، التهاب را از بین می‌برد و سبب کاهش دردهای آرتروزی و سردردهای خوشه‌ای می‌شود.

فلفل قرمز
سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و به قلب کمک می‌کند.

کلسترول بد LDL را پایین می‌آورد، فشارخون را طبیعی نگاه می دارد و انسداد شریان‌ها(پلاک) را از بین می‌برد.

فلفل قرمز برای گروه خون B مفید، و برای سایر گروه های خونی مضر می باشد.
سیر
سیر منبع افزایش دهنده ایمنی بدن، شما را از سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌ کند.

سیر برای تنظیم میزان
قند‌خون و جلوگیری از بیماری‌ دیابت بسیار مفید است.

برای کاهش فشار خون و افزایش میزان
کلسترول خوب، به کار می‌رود.

مصرف روزانه‌ نصف یا یک حبه سیر، ده درصد از کلسترول بد را کاهش می‌دهد. دهان شما بوی بدی می گیرد، اما برای قلب شما مفید است.

سیر برای هر چهار گروه خونی مناسب می باشد.

قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید. به ‌دلیل خاصیت رقیق‌ کنندگی خون، افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته ‌اند و همچنین کسانی که داروی رقیق کننده خون مانند آسپرین مصرف می‌کنند باید احتیاط بیشتری کنند.

گل کتانی زرد

توضیح‌ : کتان وحشی زرد، همچنین به آندج روغنی، نردبان یعقوب نبی، کتان وحشی رایج، کتان وحشی، لیناریای رایج و گل میمونی وحشی منتسب می شود. گل میمونی وحشی عضوی از خانواده ی اسکوفولاریاسه یا بواسیر می باشد. کتان وحشی زرد، یک گیاه علفی چند ساله با ساقه هایی می باشد که ساقه ها در پایه و سطح صاف نزدیک به نوک گیاه، اندکی چوبی می باشند. ساقه های کتان وحشی زرد به مقدار ناچیز منشعب می شوند و معمولاً 1 تا 2 پا، بلندی دارند. برگهای گیاه اساساً متناوب هستند اما، ممکن است به علت ازدحام، عکس قضیه اتفاق بیافتد و مقابل هم قرار بگیرند. هم ساقه ها و هم برگها، رنگ سبز کم رنگی دارند. گلهایی که در پایه ی برگهای فوقانی می رویند، شبیه گل میمونی هستند، لبه ی بالایی زرد است، جام گل دو جزئی است، و لبه ی پائینی سه جزئی با یک خال نا رنجی رنگ می باشد. دانه های کتان وحشی زرد ( گل کتانی زرد ) قهوه ای تیره تا سیاه رنگ می باشند، 12/1 اینچ قطر دارند، و با یک بال مدور کاغذی، یک دست و مسطح شده اند. کتان وحشی زرد با ساختمان برگ، از کتان وحشی دالماسی متمایز شود. کتان وحشی زرد برگهای دراز و باریک دارد ولی کتان وحشی دالماسی برگهای پهن و عریض قلبی شکل دارد.

منظر گیاه :

کتان وحشی زرد

گل کاغذی

برگهای کتان وحشی زرد

دالماسی

برگهای کتان وحشی

گل ها

توزیع و رستنگاه ( محل سکونت ) :

کتان وحشی زرد بومی اروپا و آسیای مرکزی جنوبی می باشد و عموماً در سرتاسر شمال شرقی ایالات متحده، و سرتاسر جنوب غربی کانادا یافت می شود. گیاه همچنین در سایر بخش های قاره به صورت محلی یافت می شود. کتان وحشی زرد در حوزه ی وسیعی از رستنگاه ها ( بوم ) واقع می شود، ولی تحت شرایط مرطوب یا تاریک، محدود می شود. گیاه اغلب در خاک های با بافت نسبتاً درشت و دارای زهکشی خوب، یافت می شود. در آمریکای شمالی، کتان وحشی زرد، در خاکهای شنی یا ماسه ای در کنار جاده ها، محوطه ی راه آهن، اماکن بی مصرف یا زائد، زمین های خشک و بی آب، مزارع حبوبات، باغات، مراتع و چراگاه ها، و زمین های محیات یا کشت شده، واقع می شود.

بوم شناسی یا تاریخچه ی زندگی : کتان وحشی زرد یک گیاه علفی چند ساله است که توسط بذر و جوانه های ریشه ی گیاهی تکثیر می شود. جوانه در بهار، از ماه آوریل تا اواسط ماه می، زمانی که دمای خاک گرم است، شروع به ظاهر شدن می کند. انشعابات ( شاخه ) گیاهی همچنین قادرند تا از جوانه های رویشی روی دسته ی ریشه، باززایی یا احیا شوند.

ریشه های کتان وحشی زرد بالغ می توانند داخل خاک تا 3 پا یا بیشتر نفوذ کنند، حال آنکه ریشه های جانبی می توانند چندین یارد طول داشته باشند. کتان وحشی زرد، در داکوتای شمالی، از اواخر ماه ژوئن تا سرتاسر ماه آگوست گل دهی می کند. تولید بذر گیاه خیلی متغیر است، نزدیک به 15000 تا 30000 بذر در هر گیاه، تخمین زده شده است. بذر ها ممکن است به مدت یک دوره ی ده ساله یابیشتر، زیست پذیر باقی بمانند. بقای کتان وحشی زرد ممکن است به علت تکثیر پائین بذر، بیشتر متکی به تکثیر گیاهی ریشه باشد. حالات ضمنی مسومیت خفیف در احشام گزارش شده است؛ هرچند، احشام معمولاً از گیاهان دوری و اجتناب می ورزند.

تاریخچه ی معمول سازی : کتان وحشی زرد، طی نیمه ی سال های 1800، به عنوان یک گیاه زینتی در ایالات متحده مطرح شد. گیاه مورد توجه قرار گرفته که سرتاسر کانادا و قسمت هایی از ایالات متحده، اهلی شود. کتان وحشی زرد، به فروش خود از راه بازرگانی به عنوان یک گیاه زینتی ادامه می دهد. در شمال داکوتا، کتان وحشی زرد در بخش های مک هنری، بارنز، استوتزمن، استارک، والش، بورک، گرانت، کیدر، بوتینیو، مونترال، مورتون، وارد، دیکی، پییرس، لوگان، مک کنزی، بورک، رامسی، و دان، گزارش شده است.

اثرات هجوم : کتان وحشی زرد می تواند اثر منفی بر زمینهای ناحیه ای، مراتع، زمین های محصول دار، نواحی آشفته، و کنار جاده ها داشته باشد. گیاه می تواند جایگزین اجتماع گیاهی موجود شود، و به حیات وحش بپیوندد. کتان وحشی زرد اغلب جایگزین گیاهان علفی مرغوب زمین های ناحیه ای می شود، و عموماً احشام از آن دوری می کنند. کمینه و شیوه های کشاورزی غیر زراعی، می توانند کتان وحشی زرد را قادر سازند تا به عرصه ها و ناحیه هایی هجوم ببرند که در غیر این صورت، اگر مرتباً کشت شود، جمعیت ها را در یک سطح قابل قبولی نگه خواهد داشت.

کنترل :

اهداف مدیریت برای کنترل کتان وحشی زرد باید حذف یا کاهش تولید دانه، و انتشار رویشی جمعیت های برقرار را شامل شود. بذرهای کتان وحشی زرد قادرند در خاک، به مدت یک دوره ی ده ساله یا بیشتر زنده بمانند، از اینرو هجوم باید در مدت چندین فصل رویشی متوالی مورد بازبینی قرار گیرد تا از جوانه زنی گیاهان جدید جلوگیری شود. کتان وحشی زرد، اساساً توسط ریشه های هجوم برقرار شده گسترش می یابد، از اینرو دستور کارها باید کنترل انتشار رویشی را قبل از ممانعت از تولید بذر مورد تأکید قرار دهند. جوانه های کتان وحشی زرد، خیلی در مقابل رقابت، استراتژی های کنترل، و آب زدایی ( دهیدراسیون ) آسیب پذیر می باشند که باید در ایجاد یک طرح مدیریتی رسیدگی مهمی صورت بگیرد. تلاش های مدیریتی مخصوص مکانی، برای شناسایی شیوه های خیلی مؤثر و به صرفه برای جمعیت های ویژه ای لازم می باشد، زیرا که هجوم ( فراوانی ) کتان وحشی زرد خیلی متغیر است و می تواند بطور متفاوت به اقدامات کنترلی واکنش نشان دهد.

فنی – کشیدن کتان وحشی زرد توسط دست، برای هجوم کوچک مؤثر خواهد بود، بویژه در خاک های شنی یا زمانی که خاک ها مرطوب می باشند. کشیدن دستی باید تا حد امکان ریشه را برچیند و باید چندین سال تکرار شود تا موفقیت آمیز شود. کشت در جاهایی که امکان پذیر باشد، می تواند کتان وحشی زرد را کنترل کند. کشت باید در اوایل ژوئن آغاز شود، و هر 7 تا 10 روز تکرار شود. ریشه کن کردن جمعیت گیاهی، امکان دارد حداقل به دو سال، با چهار تا پنج کشت در طی سال دوم نیاز داشته باشد. کشت باید همسان و پایدار و کم عمق باشد تا از گسترش ریشه های کتان زرد جلوگیری به عمل بیاید. چیدن برای کنترل کتان وحشی زرد توصیه نمی شود زیرا اندوخته های ریشه ای و بذر های زیر خاک تحت تأثیر واقع نمی شوند. سوزاندن نیز مؤثر نمی باشد زیرا که دمای خاک به حد کافی زیاد نمی شود تا ریشه ها یا بذر های زیر خاک گیاه را از بین ببرد. سوزاندن ممکن است تولید ساقه های رویشی برانگیزد و همچنین ممکن است رقابت پذیری کتان وحشی زرد را با برچیدن گونه های مرغوب بومی، افزایش دهد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا اثرات سوختگی های تعیین شده را برای کنترل کتان وحشی زرد، شناسایی و تعیین کنیم.

شیمیایی – تأثیرپذیری علف کش ها روی کتان وحشی زرد خیلی متغیر است. کتان وحشی زرد، به 2,4-D, MCPA, 1,4-DB, MCPB یا مکروپروپ گلایفوسیت، آمیترول، دیکوات، مقاوم می باشد و پیکلورامکان برای درمان خال مورد استفاده قرار می گیرد. در مراتع و زمین های ناحیه ای، پیکلورام برای کنترل کتان وحشی زرد مورد استفاده قرار گرفته شده است، اما اینطور تشخیص داده شده است که در برخی اماکن بی اثر می باشد. عملیات پی در پی علف کش به میزان بالا، برای کاهش موفق هجوم، ضروری می باشد.

بیولوژیکی – چندین عامل کنترل بیولوژیکی برای اسفاده بر علیه کتان وحشی زرد، موجود می باشد. هر چند، موفقیت این عوامل در این زمانه ناشناخته باقی مانده است. یک پروانه ی برگریز، Calophasia lunula، یک سوسک تغیه کننده از تخمدان، Brachypterolus pulicarius، و دو شپشه ی بذری تغذیه کننده از کپسول، Gymnaetron antirrhini و Gymnaetron netum، در کانادا و ایالات متحده رها شدند. یک شپشه ی سوراخ کننده ی ساقه، Mecinus janthinus، و یک بید یا پروانه ی سوراخ کننده ی ریشه، Eteobalea intermediella نیز رها شدند تا کتان وحشی زرد را در کانادا و ایالات متحده کنترل کنند. این گونه ها هرکدام ممکن است درجه تأثیراتی روی گیاهان منفرد یا روی تولید بذر داشته باشند. تحقیقات ثبت شده راجع به عوامل کنترل بیولوژیکی، محدود است. اخیراً کنترل بیولوژیکی در داکوتای شمالی توصیه نمی شود بخاطر جریب کتان وحشی محدود.

چرای بیش از حد توسط احشام ( گاو و گوسفند ) در بهار، می تواند برقراری کتان زرد را با کاهش گونه های مرغوب، افزایش دهد؛ از اینرو، میزان ذخیره و اندوخته ی مناسبی نیاز هست تا حفظ و برقرار شود.

نحوه نگهداری و تکثیر کاج مطبق

,تکثیر کاج مطبق, روش نگهداری از کاج مطبق, پرورش کاج مطبق,[categoriy]

آکاایران: نحوه نگهداری و تکثیر کاج مطبق

کاج مطبق به دو طریق کاشتن بذر و قلمه زدن زیاد می شود

 

کاج مطبق Araucaria جنسی از خانواده پیناسه Pinaceae می باشد که بلندی آن در انواع مختلف به 80 تا 170 سانتیمتر می رسد.

به گزارش آکاایران کاج مطبق Araucaria جنسی از خانواده پیناسه Pinaceae می باشد که بلندی آن در انواع مختلف به 80 تا 170 سانتیمتر می رسد.

 

از این گیاه سه تا چهار قسم آنرا در گلخانه سرد در گلدان یا زمین نارنجستان می توان کاشت.

این نوع کاج به خاطر شکل زینتی زیبایش بسیار مورد پسند دوستداران گل و گیاه می باشد.

اگر مورد بی توجهی قرار گیرد ممکن است نگهداری آن با اشکال مواجه شده برگها زرد و بی حالت شوند.

 

اصولا در هر شرایطی همراه با رشد کلی گیاه ، شاخه های پائین ریخته و تنه اصلی لخت می گردد.

برای رفع این ایراد تنها می توان دو یا چند گیاه کوچکتر را اطراف آن طوری قرار داد تا ساقه بدون برگ کاج را بپوشاند.

 

درجه حرارات مناسب در روز 20 تا 25 درجه ی سانتیگراد و دمای شب 10 تا 15 درجه سانتیگراد است. اما در زمستان و فصل غیر رشد همینقدر که درجه حرارت بالای صفر باشد برای آن قابل تحمل است.

 

نور مورد نیاز کاج مطبق نور روشن و غیر مستقیم یا نوری که از پرده توری عبور کرده باید باشد. نور به طراوت آن بسیار کمک می کند لیکن بهتر است از تابش مستقیم آفتاب حفاظت شود.

 

خاک باید همیشه به وضوح مرطوب باشد. قرار دادن گلدان از انتها در آب هرچند گاه یکبار مفید خواهد بود.

چنانچه خاک گلدان حالت اسیدی داشته باشد برای گیاه مناسب تر است. بنابراین باید توجه کرد که آب بدون مواد آهکی ( قلیائی) به آن داده شود.

 

گیاه تازه خریده شده را تا 6 ماه نباید کود داد. اما بعد از آن هر 4 ماه یک بار باید کود داد.

خاک مناسب نسبت مساوی پرلیت و کود برگ است. به مواد آلی زیاد نیاز دارد.

 

تکثیر :

این گیاه به دو طریق کاشتن بذر و قلمه زدن زیاد می شود.

الف ـ بوسیله بذر : بذر این گیاه را در بستری که دارای 12 تا 16 درجه سانتیگراد حرارت باشد کاشته و پس از سبز شدن گیاه آنها را به گلدان یا محل اصلی منتقل می کنند.

ب ـ قلمه زدن : قلمه را از شاخه های جوان تهیه کرده و در گلخانه تحت حرارت 19 تا 20 درجه سانتیگراد می کارند. 

 

بیماری کاج مطبق : ریزش برگ کاج مطبق

برگهای شاخه های پایین می ریزند که 2 دلیل دارد:

اول اینکه گیاه پیر شده است اگر تاریکی زیاد باشد گیاه را به محل روشن تر انتقال دهید و شاخه های خشک شده را با چاقو و یا قیچی تیز حذف نمایید و دوم اینکه امکان دارد که گیاه به قارچ آلوده شده باشد که باید با قارچ کشهای که در بازار در دسترس است گیاهتان را سم پاشی نمایید ولی در هر حال چون این آفت یکی از آفتهای رایج این گیاه است حتما سالی یکبار گیاه را با قارچ کش سم پاشی نمایید. 

 

سوالات درباره بیماری کاج مطبخ:

یک کاج مطبق دارم که از پایین برگهایش دارد زرد می شود و می ریزد جای این گل در سالن ولی نور کم هفته ای 3بار آبیاری می کنم و تازه خاک گلدانش را عوض کردم؟

 

درمان

گیاه شما دچار پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه شده به چند دلیل اول کاج مطبق گیاهی است که به آب کمی نیاز دارد و آب زیاد باعث از بین رفتن ریشه و در نهایت گیاه مردگی می شود دوم کاج مطبق نور زیادی نیاز دارد و در صورت وجود نداشتن نور کافی برگهای اولیه گیاه دچار زرد شدگی می شود و ریزش پیدا می کند پس در نتیجه گیاه شما هم آب زیاد و هم کمبود نور شدید دارد.

 

درمان این گیاه : در حال حاضر هفته ای یکبار آبیاری شود و در محلی قرار دهید که نور کافی بهش برسد و چون خاک این گیاه را عوض کردید هیچ گونه مواد تقویتی تا 2 ماه ندهید و روی برگهاشو روزانه مه پاشی کنید تا بهتر شود خاک کاج مطبق خاک نیمه سنگین می باشد.

 

کاج مطبق من مدتی است که برگهای آن شروع به ریزش می کند (بدون هیچگونه زرد شدگی برگها) در ضمن محیطی که این گیاه در ان قرار دارد هیچ تغییری نسبت به قبل نداشته است؟

 

در مورد آبیاری -نور- کود و محیط گیاه توضیح ندادید؟؟؟؟؟ ریزش برگ کاج مطبق به چند دلیل می باشد اول: کمبود نور کافی دوم: کمبود مواد غذایی سوم: آبیاری زیاد از حد چهارم: تغییر دما اگر نور و مواد غذایی این گیاه به اندازه کافی نباشد و گیاه نتواند از نور طبیعی و مواد عالی استفاده کند ریزش پیدا می کند اگر گیاه شما گلدانش بیش از یک سال هست که تعویض نشده باشد باعث خرابی ریشه وریزش برگهای گیاه و ریشه مردگی می شود کاج در دمای متوسط (بین15 الی25 درجه) هفته ای یک بار نیاز به آب دارد و از همه مهم تر اگر این گیاه از محیط پر نور به محیط کم نور تغییر مکان داده شور ریزش برگها سریع انجام می شود.

 درمان:

گیاهتان را در محلی با نور زیاد قرار دهید (نور غیره مستقیم) آبیاری هفته ای یک مرتبه ریشه و بر روی برگها در هفته چند مرتبه آب پاشی شود تا رطوبت آن تامین شود و ماهی یک بار کود تقویتی بدهید و تعویض گلدان باید انجام شود تا جلوگیری از ریزش آن شود ((( یا با مراجعه به محل تولیدی جهت تعویض گلدان گیاه در صورت حمل راحت گیاهتان و یا اگر گیاهتان بزرگ است با درخواست امداد گیاه می توانید از خشک شدن گیاهتان جلوگیری کنید)))