کشاورزی به کمک ماهواره و هواپیماهای بدون سرنشین

همچنان که به فصل برداشت نزدیک می شویم, کارکنان آقای کلاوس موهن شاف, کشاورز آلمانی بیشتر مشغول چک نهایی و آماده سازی تراکتورهایی هستند که قرار است در زمین های او شروع به کار کنند

همچنان‌که به فصل برداشت نزدیک می‌شویم، کارکنان آقای کلاوس موهن شاف، کشاورز آلمانی بیشتر مشغول چک نهایی و آماده‌سازی تراکتورهایی هستند که قرار است در زمین‌های او شروع به کار کنند.

اما این تراکتورها هیولاهایی فولادی با یک تفاوت منحصربه فرد هستند: این تراکتورهای بدون راننده توسط ماهواره هدایت شده و قادرند با دقتی معادل چند سانتی متر روی زمین کار کنند. این ماشین های خستگی ناپذیر و تیزبین باعث کاهش مسافت پیموده شده در مزارع بسیار بزرگ می شوند و علاوه بر صرفه جویی در هزینه مصرف سوخت، محصول دهی را بهبود می بخشند.

زندگی در کنار برخی مزارع خاص باعث ابتلای جدی به بیماری ها می شود. این موضوع بخصوص زمانی که شما در کنار مزارع صنعتی زندگی می کنید مصداق پیدا می کند.

موهن شاف حدود یک دهه پیش و پس از دنبال کردن روند تکنولوژی های روز و این ایده که کار او باید مدیریت باشد تا کشاورزی، مزرعه خود را از حالت سنتی به مدرن تغییر داد. این مرد شصت ساله روی هزار هکتار زمین کار و فعالیت کرده و در مزرعه اش گندم و کلزا کشت می کند. او ادامه دهنده راه خانواده اش بوده که نزدیک به ۲۰۰ سال است در این مزارع کشت و کار می کنند. با این حال از زمان روی آوردن او به کشاورزی دقیق و مدرن که از دهه ۸۰ در ایالات متحده و با به کارگیری آخرین فناوری ها آغاز شد روش کار او تغییری اساسی داشته است.

در این روش به جای مدیریت یکنواخت روی کل زمین، مزرعه به قطعات زیاد تقسیم شده و نظارت و مدیریت جداگانه ای روی قطعات زمین انجام می شود. موهن شاف در کنار تراکتورهای هدایت شونده به کمک جی پی اس، از حسگرهای نوری برای اندازه گیری شرایط مواد مغذی خاک قطعات و اسکنرهایی که ترکیب خاک را اندازه گیری می کنند، استفاده می کند و در نتیجه مصرف کود کاهش می یابد. شاید در اینجا برخی جنبه های زیست محیطی مطرح شود، اما تمرکز اصلی روی اقتصاد است. موهن شاف در شش سال گذشته با کاهش استفاده از فسفر و پتاسیم که در میان دیگر اقلام کشاورزی افزایش قیمت قابل توجهی داشته، توانسته نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار صرفه جویی کند. او می گوید ۲۰ سال پیش برای صد هکتار زمین ما نیاز به ۱۰ تن فسفر داشتیم، اما امروز تنها دو تا پنج تن کود برای صد هکتار مصرف می کنیم.

پراسپرو از دیگر ابزارهایی است که در این مزرعه استفاده می شود. پراسپرو ربات شش پای کشاورزی است که روی کامپیوتر خود دارای نقشه های دیجیتال، نمودارها، جداول و عکس های ماهواره ای بوده که در حال حاضر جزو ابزار ضروری است. باید گفت پراسپرو هنوز هم یک پیشگام محسوب می شود. از ۲۸۰ هزار مزرعه موجود در آلمان حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مزرعه از حسگرهای نوری استفاده می کنند.

الیور نیومن، سخنگوی کمپانی غول پیکر تجهیزات کشاورزی جان دیر می گوید: با وجود این، کشاورزی دقیق ممکن است زمان های سختی را پیش رو داشته و تجربه کند. به کمک کشاورزی دقیق و مدرن، بهره وری محصولات بسیار بالا رفته و باعث کاهش استفاده از منابع هنگام افزایش تقاضای مواد تنظیم کننده خاک می شود.

مشکل این روش این است که تجهیزات مورد استفاده هنوز ارزان نیست. برخی از کمباین های های ـ تک ممکن است تا نیم میلیون یورو قیمت داشته باشند. البته ممکن است با افزایش تقاضا قیمت این تجهیزات برای کاربران نهایی و جزء تا حدی پایین آید.

در حال حاضر حتی کارهای کوچک با استفاده از این فناوری قابل انجام است. چند همسایه می توانند به صورت شراکتی با یکدیگر از یک دستگاه استفاده کرده و آن را تبدیل به سودآوری در مزارعشان کنند. این نوآوری های در حال رشد امیدهایی برای غلبه بر چالش انفجار نیازهای غذایی در آینده را زنده کرده است. همچنین این ابزارها فرصت های جدیدی در بخش کشاورزی از جمله تقاضا برای کارگران ماهرتر، راه های جدید برای توسعه کسب و کار بخصوص در بخش نرم افزار، گوشی های هوشمند یا حتی هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد می کنند.

آیا ممکن است روزی ماشین ها کنترل مزارع را به عهده بگیرند؟ موهن شاف می گوید من به واسطه سن بالا آن روزهای خوب را نخواهم دید.

news.discovery

مترجم: آتنا حسن آبادی