Agriculture in Iran

Agriculture in Iran

Engineer hussein Tahmasebi
Agriculture in Iran

Agriculture in Iran

Engineer hussein Tahmasebi

گل وریزیا

گل وریزیا

فارسی رایج: وریزیا

نام انگلیسی:Flaming sword

نام علمی: Vriesea sp

از خانواده: bromeliadaceae

خاستگاه: آمریکای مرکزی و جنوبی


گل  وریزیا گیاهیست علفی  از خانواده ی برومیلده یا آناناس خودمون که بومی جنگلهای بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی میباشد و در آن مناطق به صورت دارزی زندگی میکند. به همین دلیل نگهداری این گل راحت است و در نقاط سایه دار به خوبی رشد میکند ولی خب نور و البته رطوبت  بیشتر یک آپشن محسوب میشود.تاکنون در حدود ۲۵۰ گونه از این جنس شناسایی شده که بیشتر به هوای برگها و گلهای شمشیر مانندش پرورش داده میشود

نیازها:

دما: بهترین دما برای این گل دمای ۱۵ الی ۳۰ درجه میباشد ولی در خانه بعید به نظر میرسد دما تا زیر ۱۵ درجه برسد ودر صورت گرم بودن زیادی حتما گیاه را آبپاشی کنید بنابراین دمای داخل منزل و اتاق برای پرورش این گل مناسب است در نظر داشته باشید که دمای شب ۲ الی ۳ درجه پایین تر از دمای روز باشد!

آبیاری:طبق دمای اتاق شما،به طور میانگین هفتگی ۲ بار آبیاری کافیست و حتما حفره ی میانی یا (روزت کاپ) گل را همیشه پر از آب نگه دارید!

رطوبت: همانطور که گفته شد این گل در مناطق بومی خود روزگاز مرطوبی را سپری میکند 

نور: در جنگلهای آمریکای جنوبی مثلا آمازون پوشش گیاهی بسیار فشرده است 

خاک: درجنگل به دلیل آب و رطوبت زیاد و نور کمتر ،تجزیه ی مواد به کندی صورت میگیرد و خاک به اصطلاح آلی است تا معدنی،در منزل یا گلخانه میتوان از خاکهای آلی مثل پیت ماس و ترکیت ان با پرلیت به صورت نصف نصف  استفاده کرد تا آب را به راحتی رد بدهد البته  این گل را در خاک ارکیده یا خزه  هم میتوان اشت تا  در تنه ی درخت یا درز دیوار ها قرار داد

تغذیه : باید ماهی یکبار با نصف مقدار توصیه شده آن هم با کودهای مایع تغذیه شود.

گلدهی: این گل جز گلهای اصطلاحا Monocarpicمیباشد یعنی پس از گلدهی مرده و پاجوش یا بچه ی آن جای خود را میگیرد پس از پایان دوره ی طولانی گلدهی گیاه را کف بر کرده تا اجازه رشد سریع تر بچه داده شود.می توان با پوشیدن پلاستیک و قرار دادن سیب رسیده یا  موز زیر پوشش آن ،گیاه زبان بسته را وادار به گلدهی کرد!

گلدهی

تعویض گلدان:این گیاه پس از بزرگ شدن دیگر نیازی به تعویض گلدلن ندارند و فقط بچه های آنها را جهت مستقل شدن و تشکیل خانواده جدا کرده و به گلدانی دیگر منتقل کنید

تکثیر: مانند بقیه گیاهان خانواده آناناس باید با جدا کردن بچه ها از کنار مادر یا یحتمل ساقه گل آن را تکثیر کنید.

عوارض و درمان:

برگ ها زرد رنگ شده و لکه های قهوه ای در سطح زیرین انها مشاهده میگردد: عامل ان حشره افت است.هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم بر طرف گردند.

برگها رنگ خود را از دست داده اند :نور کافی نیست و یا تغذیه ی مصنوعی مورد احتیاج است.شرایط را بازدید کنید گیاه را به محل روشنتری منقتل کرده و یا طبق دستور تغذیه نمایید.

برگها خشک،چروک و لوله شده است: هوا سرد است و گیاه تشنه است.گیاه را به محل گرمتری منتقل کرده  و ابیاری کنید.

برگها چروک خورده و قهوه ای میشوند: هوای محیط خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تری ببرید،غبار پاشی را فراموش ننمایید.

لکه های سوخته در وسط برگ مشاهده می گردد: غبارپاشی در افتاب انجام شده است.گیاه به رطویت احتیاج دارد ولی در افتاب غبارپاشی نکنید.برگهای از بین رفته را با کارد تیزی حذف کنید(پوشیدن دستکش را فراموش نکنید.برگها تیز هستند)

برگها حالت زنگ زدکی پیدا کرده اند: از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده نکنید،پارچه و یا اسفنج مرطوب برای تمیز نگهداشتن برگها مناسب تر است.


گلها ظاهر شده ولی برگها در حال خشک شدن هستند: کاملا طبیعی است،پاجوشها از این به بعد ظاهر شده و رشد خواهند کرد.بعد از اینکه گیاه مادری از بین رفت پاجوشها را جدا نموده و هر کدام را به یک گلدان کوچکتر منتقل کنید.

 .در زمستان هفته ای یکبار و در تابستان هفته ای دو بار ابیاری کافی است

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.